Londres

El Regne Unit s'afegeix a Holanda i implantarà els escàners corporals als aeroports davant l'amenaça terrorista

El Regne Unit introduirà gradualment els èscaners corporals als aeroports, com ja ha anunciat que farà Holanda i estudia fer Itàlia. L'atemptat frustrat del dia de Nadal contra un avió que feia el trajecte entre Amsterdam i els Estats Units ha impulsat l'ús d'aquests controvertits aparells i la seva implantació progressiva als aeroports sembla imparable. El Parlament Europeu considera que atempten contra els drets dels ciutadans, però alguns països pensen que són l'única manera de detectar líquids adossats al cos dels passatgers. El debat entre la preservació de la intimitat i el reforç de les mesures de seguretat ja es va produir després de l'11 de setembre.

Actualitzat
El primer ministre britànic, Gordon Brown, ha confirmat la introducció gradual d'escàners corporals a tots els aeroports del Regne Unit, entre altres mesures de seguretat per minimitzar el risc d'embarcar explosius als avions. En una entrevista a la BBC, Brown ha insistit que s'havia d'actuar amb rapidesa després del toc d'alerta que va representar l'atemptat fallit perpetrat per un jove nigerià el dia de Nadal, que va intentar fer esclatar un artefacte en ple vol en un avió que va partir d'Amsterdam i va aterrar a Detroit, als Estats Units.

"En primer lloc, als aeroports la gent veurà la introducció gradual dels escàners corporals", ha explicat Brown, que ha afegit que també hi haurà escorcolls en l'equipatge de mà per buscar possibles "traces d'explosius". "Farem tot el que estigui a la nostra mà per endurir la seguretat, que és essencial. Hem descobert que Al-Qaeda utilitza nous tipus d'armes i hem de respondre en conseqüència", ha dit el premier britànic. 

Itàlia
també ha anunciat que estudia instal·lar escàners corporals als aeroports de Roma i Milà per controlar la seguretat dels passatgers d'aquells vols que es consideri que poden tenir un risc elevat de ser objectiu d'atemptats terroristes, segons ha explicat el ministre de l'Interior, Roberto Maroni. "La idea és començar amb unes proves que preveuen l'ús dels escàners només en el cas d'alguns vols d'alt risc, i que a la sala on es projecten les imatges hi hagi una persona que controli", ha declarat Maroni.

El ministre ha dit que tenen a punt el pressupost per adquirir els aparells, però abans s'ha de vèncer l'oposició dels organismes europeus de defensa de la intimitat. Segons Maroni, que el 7 de gener es reunirà amb l'Ens Nacional d'Aviació Civil italiana, s'ha d'apostar per la mediació per resoldre la controvèrsia aixecada per l'ús d'aquests aparells.

A Holanda, la ministra de l'Interior, Guusje ter Horst, ha anunciat que en un termini de tres setmanes s'incorporaran escàners corporals als controls de seguretat de l'aeroport de Schiphol, en els vols amb destí als Estats Units. Justifiquen la mesura per la insistència de les autoritats nord-americanes de millorar les mesures de seguretat, sobretot després que els controls de l'aeroport d'Amsterdam van fallar en el cas de l'atemptat frustrat del vol a Detroit, ja que el jove va poder embarcar amb explosiu líquid adherit al cos.

Una tecnologia controvertida

Els escàners corporals costen 70.000 euros, set vegades més que els detectors de metalls, i permeten veure tot el cos com si el passatger estigués despullat. L'avantatge és que, a diferència dels aparells detectors de metalls, també poden detectar si el passatger porta líquids adossats al cos.

A finals de 2008, el Parlament Europeu va desaconsellar aquests escàners corporals per motius d'intimitat, ja que pot ser denigrant o molest que un operari vegi el passatger despullat de dalt a baix a través d'una pantalla. Tot i això, aquest problema es pot resoldre gràcies a la tecnologia, si és la mateixa màquina la que vigila i no l'agent de seguretat.

Als Estats Units, 19 aeroports ja fan servir els escàners corporals, i Nigèria també n'ha implantat l'ús després de l'intent d'atemptat de fa una setmana.
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut