Imatge d'arxiu de la Capella Sixtina durant un bateig oficial del Papa de Roma (Foto: Reuters)
Els frescos de la Capella Sixtina reben molta pressió humana que posa en perill la seva conservació. (Foto: Reuters)
Roma

Els frescos de la Capella Sixtina, en perill per la gran quantitat de turistes que els visiten

La Capella Sixtina rep 4 milions de visitants l'any, i els dies de festa es poden arribar als 25.000 turistes diaris. És una de les obres d'art més conegudes i concorregudes. Les multituds que s'hi apleguen estan portant problemes de conservació als frescos dels artistes que en decoren les parets. Tot i que la prohibició de les espelmes hi ha ajudat, l'efecte de la presència humana està afectant de forma preocupant les obres.

Actualitzat
El passat 10 d'agost va finalitzar l'última neteja dels frescos de Miquel Àngel, de Botticelli i d'Il Perugino que decoren la Capella Sixtina. El director dels Museus Vaticans, Antonio Paolucci, s'ha mostrat preocupat per la seva conservació en un article que ha publicat al diari del Vaticà, "L'Osservatore Romano".

La gran quantitat de visitants són un "repte que s'ha de guanyar" per a la bona conservació de la capella, segons declara Paolucci. "No hi ha un control climàtic adequat, i els instruments per eliminar les partícules contaminants són insuficients", ha dit. La presència humana crea pressió sobre les obres, els canvis i les compensacions ambientals.

Per a la millor conservació de les pintures, ja s'hi va prohibir l'ús d'espelmes, però ara el problema principal és la capa de pols sòlida que s'hi forma pels fragments microscòpics de pell, fibres sintètiques, calor, saliva i altres elements que es van acumulant al llarg del dia amb milers de persones a la sala.

L'última gran restauració va ser fa uns quatre anys, i aquest estiu s'hi ha dut a terme una neteja que es feia cada dia, després del tancament de la sala al públic. La neteja de les obres ha mostrat l'estat en què estaven i la importància de "desenvolupar recursos de creativitat i intel·ligència no inferiors als que els grans genis van fer servir per crear l'art", segons explica Paolucci. "Les oportunitats que ens ofereix la ciència i la tècnica són infinites", ha conclòs.

El responsable de l'equip que va iniciar la històrica neteja del "Judici Final" de Miquel Àngel el 1980, Gianluigi Colalucci, ha assegurat que la preocupació "està justificada", i espera que es pugui posar fre al deteriorament d'aquest patrimoni universal de la pintura.
Anar al contingut