Madrid

Els tres etarres jutjats per l'atemptat mortal de la T4 de Barajas es neguen a declarar

A l'Audiència Nacional ha arrencat aquest dilluns el judici contra els presumptes autors de l'atemptat d'ETA contra la terminal 4 de Barajas, en què van morir dues persones i una vintena van resultar ferides. Els tres presumptes autors materials de l'atemptat s'han negat de moment a respondre cap pregunta. Han passat tres anys i mig des del 30 de desembre del 2006, que va suposar el trencament fàctic de l'últim alto el foc d'ETA, que oficialment la banda va aixecar mig any després. El fiscal demana un total de 900 anys de presó per a Igor Portu, Mattin Sarasola i Mikel San Sebastián.

Actualitzat
L'acció per la qual són jutjats Igor Portu, Mattin Sarasola i Mikel San Sebastián va posar fi a l'última treva d'ETA, que va durar nou mesos i no s'ha repetit fins al moment. Oficialment, el comunicat en què s'anunciava la fi de l'alto el foc permanent no va arribar fins al juny següent, mig any més tard.

Per a tots ells el fiscal demana una pena de 900 anys de presó i que indemnitzin cada una de les famílies de les víctimes amb 500.000 euros. Altres imputats en la causa són els que haurien ordenat l'atemptat, l'excap militar d'ETA Garikoitz Aspiazu, "Txeroki",  i Joseba Aranibar, un altre líder. Els dos es troben empresonats actualment a França i se'ls acusa de donar les "instruccions" necessàries al "comando Elurra".

En l'escrit provisional d'acusació, la fiscalia considera que els tres acusats són responsables de dos delictes consumats d'assassinat terrorista, un d'estralls terroristes i 41 d'intent d'assassinat, en relació amb les persones que van resultar ferides per l'explosió.

Quatre trucades no van evitar víctimes mortals

Un dia abans de l'atemptat, el 29 de desembre del 2006, el "comando Elurra" d'ETA va aparcar un vehicle bomba a la terminal 4 de l'aeroport de Barajas, a Madrid, i van abandonar les instal·lacions amb una disfressa. La furgoneta anava carregada amb uns 200 quilos d'explosius i havia estat robada a França. A les 7.53 h, abans de l'atemptat, el comando va fer una trucada a la central de la DYA en nom d'ETA per advertir de la col·locació de la furgoneta bomba. Tres minuts més tard es va efectuar una segona trucada al Parc de Bombers de Madrid, però va interrompre la comunicació abans de facilitar la matrícula del vehicle. La tercera trucada es va produir a les 8.35 h a la central SOS/DEIAK de Sant Sebastià. Finalment, es va avisar la centraleta del diari "Gara".

La bomba va esclatar a les nou del matí, va matar dues persones i va destruir bona part de l'edifici, de cinc plantes, del mòdul D de la T4 de Barajas. ETA va assumir l'autoria de l'atemptat el 10 de gener del 2007 a través d'un comunicat enviat al diari "Gara".

L'avís previ va permetre a la policia desallotjar la zona i localitzar el vehicle a l'aparcament D de Barajas, però no va impedir que hi morissin dues persones, que dormien als seus cotxes, ni que una vintena en resultessin ferides. Els cadàvers de Carlos Alonso Palate i Diego Armando Estacio, les dues víctimes mortals, d'origen equatorià, no els van trobar fins a tres i sis dies després, respectivament. En l'atemptat es van malmetre 313 vehicles.

La primera detenció, un any més tard

A Arrasate, la Guàrdia Civil va arrestar un any després els dos presumptes etarres Igor Portu i Mattin Sarasola. Mikel San Sebastián va ser detingut dies després al País Basc francès.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut