Pequín

El Facebook topa amb la "gran muralla" xinesa

Per què el Facebook no triomfa a la Xina? La comunitat internauta més important del món, amb 300 milions de persones, gira l'esquena a una de les xarxes socials a internet que tenen més èxit a Occident. Els gustos dels consumidors del gegant asiàtic hi tenen molt a veure, però la censura, paraula que ens ve al cap quan parlem d'internet i la Xina, també hi posa el seu granet de sorra.

Actualitzat
Són diverses les raons que poden explicar per què el fenomen que ha suposat el Facebook, una xarxa social a internet d'enorme èxit als països occidentals, no es repeteixi a la Xina. Segons estadístiques no oficials, només un de cada mil internautes xinesos -o el que és el mateix, 300.000- entra en aquest món virtual, i no és un fenomen singular. Portals d'èxit indiscutible com el Google i el YouTube ensopeguen amb la mateixa pedra.

El que és evident és que els xinesos s'han creat el seu propi món a la xarxa. Mentre que a Occident el Google és el líder indiscutible dels cercadors, a la Xina hi triomfa el seu rival local, Baido. El portal de notícies i correu Yahoo també topa en aquest país amb la competència de Sina i Sohu, i el famós Messenger de Microsoft no aconsegueix superar el local QQ.

Factors socials, culturals i comercials expliquen aquesta "gran muralla" amb què topen els gegants d'internet a la Xina. Un especialista en tecnologies xinès ho atribueix a una diferència d'interessos. Els internautes xinesos "són consumidors de contingut, no creadors", assegura un altre. I afegeixen que els joves d'aquest país prefereixen el clàssic format dels fòrums i "no tenen tant interès a ampliar el seu cercle d'amics", propòsit principal del Facebook.

Quin paper hi juga la censura?

El ferri control que el govern xinès exerceix sobre els continguts que corren per la xarxa és àmpliament conegut. És per això que és inevitable fer-se aquesta pregunta. La conclusió és que la censura ajuda a mantenir les diferències de gustos entre internautes occidentals i xinesos. I és que el Facebook prioritza l'usuari que dóna les seves dades reals, i els joves xinesos estan molt acostumats a esquivar el control governamental a través de l'ús de pseudònims, una pràctica habitual als fòrums comuns.

Un altre dels problemes amb què topa el Facebook al país asiàtic són les "còpies", és a dir, les nombroses versions del portal que corren per la xarxa xinesa, algunes de les quals imiten el logotip i el color de l'original, i que suposen una dura competència. I les traves legals amb què topen les companyies estrangeres per arribar a acords comercials a la Xina no ajuden a eliminar aquesta competència.

Xiaonei, amb 15 milions d'usuaris, i Zhanzuo, amb 7 milions, són alguns dels grans rivals del Facebook a la Xina, i les seves xifres fan ridículs els 300.000 xinesos que miren a Occident i es connecten al Facebook.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut