Barcelona / Karma Peiró

Una empresa catalana crea una eina de microblòguing amb intel·ligència artificial

L'empresa catalana iSOCO, líder espanyol en desenvolupament tecnològic, acaba de guanyar un premi internacional amb Mikrow, una eina de microblòguing amb intel·ligència artificial que recupera informació dins de les empreses.

Actualitzat
Ja fa temps que corren per la xarxa eines de microblòguing semblant a Twitter per a empreses. Però és la primera vegada que una eina combina el microblòguing amb un motor d'intel·ligència artificial. La diferència entre l'una i l'altra és que -gràcies a la semàntica- l'eina recupera, automàticament, i a mesura que s'escriu una piulada, comentaris publicats per altres treballadors de l'empresa en dies anteriors, documents relacionats, opinions d'experts, etc. A més, fa servir Linked Data per enriquir els resultats i els contextualitza segons criteris de localització.

L'eina es diu Mikrow ("microblogging+knowledge", que vol dir "microblòguing+coneixement") i acaba de guanyar el primer premi al millor producte d'investigació aplicada a la conferència sobre webs semàntiques més important d'Europa, l'ESWC 2011. Al darrere d'aquesta eina hi ha iSOCO, una empresa emergent catalana sorgida del Consell Superior d'Investigacions Científiques el 1999.

"iSOCO té experiència amb grans companyies com Telefònica, Bankinter o Repsol. Mikrow neix per donar cobertura a les necessitats detectades en aquestes empreses", explica Guillermo Álvaro investigador de l'iSOCO LAB. "Moltes vegades s'escriuen missatges però després no hi ha manera de recuperar-los, ni vincular-los amb altres documents ja escrits per altres treballadors de la mateixa empresa. El coneixement queda ocult i es perd. Amb Mikrow es guanya temps i es gestiona millor la informació de l'empresa".



iSOCO
està especialitzada a impulsar la innovació en l'àmbit empresarial. L'empresa inicia ara un procés d'expansió per situar-se com a referent internacional en tecnologia semàntica. El seu objectiu és fer que internet evolucioni passant de l'actual web 2.0 al 3.0. "Volem transformar un espai que arxiva informació en un altre d'intel·ligent capaç de desenvolupar tasques", explica Sergio Ortiz, gerent de desenvolupador de negocis d'iSOCO. Un exemple podria ser l'assistent virtual que ha creat per a l'empresa de samarretes Kukuxumuxu, que ajuda el client a trobar la samarreta idònia entre tots els productes del seu web.

I encara van una mica més enllà, perquè estan involucrats en projectes de web 4.0, o internet dels objectes. "Un exemple seria tenir un mòbil amb perfil d'usuari, de manera que a cada moviment meu per una ciutat em recomanés només aquells llocs que a mi m'agrada visitar, de manera particular", afegeix Ortiz.

Però tot això encara ha d'arribar. De moment, la semàntica s'apropa cada cop més a nosaltres amb eines com Mikrow, tot i que fa més de 10 anys que es teoritza sobre com ens canviarà la vida quan la tinguem del tot entre nosaltres. Si anem així d'endarrerits amb el web 3.0, quant trigarà el 4.0?
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut