janquim

Les empreses ja saben què volen fer a les xarxes socials: vendre (i 2)

El contacte amb els usuaris permet aprendre a redissenyar els processos, fins al punt de saber quin producte agrada més i per què en un entorn determinat. De debò que algú es creia que la famosa clara estiuenca conté la mateixa proporció de cervesa i llimonada per a tothom? I si es pot donar a cadascú exactament allò que vol?

Actualitzat

(continuació d'aquest article)

L'èxit de les xarxes socials té a veure amb aquesta capacitat de ser rellevants per als seus usuaris. Per què? Perquè només la massa crítica d'usuaris les converteix en un entorn interessant. És un peix que es mossega la cua, encara que Renan Rubert, de Trip Advisor, ha preferit qualificar-ho de "cercle virtuós". Naturalment, per tenir usuaris i ser interessant per als que hi són i els que arriben cal canviar constantment i aquesta és l'altra regla d'or d'una xarxa social. Adaptar-se tan de pressa com pugui per créixer.

En el benentès que cadascuna ho ha de fer en funció de la seva orientació. Una xarxa relacional com Facebook aspira a tenir gairebé tots els habitants del planeta al seu entorn, una xarxa professional com LinkedIn perdria capacitat d'atracció si fos tan massiva.

Però la importància dels usuaris no l'ha desmentida ningú. Són els usuaris, sí, però al mateix temps són "el producte".

Tot això, és una moda o respon a algun fenomen sòlid? Javier Arias, de Google, creu que hi ha un punt de "bombolla" i que les inversions a les xarxes socials són arriscades, sobretot perquè es fan valoracions públiques que troba exagerades. Perquè Facebook hauria de valer els 50.000 milions de dòlars que s'ha dit que podria valer?

Pels seus usuaris. Vet aquí el valor. L'actiu que diversos ponents han deixat clar que algun dia s'haurà de poder valorar com un element comptable.

Futur

Encara més: i si en comptes d'esperar que la gent faci una cerca, apuntava el representant de Google, es disposa d'algoritmes basats en la reputació que permeten servir a algú una informació quan la necessiti? Un turista aterra al Prat i al seu mòbil ja se l'adverteix de les possibilitats de transport i quan sigui a l'hotel se li recomana un restaurant...

El futur sembla clar. "Primer el mòbil i després la resta". Així ho ha dit Arias i en certa manera així ho han reconegut tots els que han intervingut a les diverses taules de la jornada. La mobilitat permet que les persones estiguin connectades a les xarxes socials tothora i des de qualsevol lloc i aquesta és una oportunitat magnífica perquè vol dir que les empreses que han acudit a les xarxes a trobar-hi clients tindran la certesa que els hi trobaran dia i nit, amb independència d'on sigui "els seus àtoms".

La xarxa espanyola Tuenti se centra en la recerca d'una nova modalitat de telefonia mòbil, un repte assumit des que la va adquirir Telefónica. Per això, el jove executiu que avui representava aquesta empresa, Adam Neff, assegurava que els canvis se succeeixen a un ritme tan accelerat que és gairebé impossible predir el pròxim pas. El correu electrònic, que tot just fa tres lustres que s'estén, ja comença a caure en desús entre la generació que ara es troba a l'adolescència. Les xarxes socials han assumit les seves funcions.

La jornada d'avui s'ha tancat amb Peter Shankman, que el 3cat24 ha entrevistat, amb un ple absolut a l'auditori del CaixaForum. Durant quatre dies més de 2.000 persones han passat per aquest espai, segons fonts de Barcelona Digital. El futur de les ciutats i la salut han merescut sessions específiques que avui han tingut de punt final aquesta visió variada del paper essencial que tothom atribueix a les xarxes socials.




NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut