València

L'AVE Madrid-València es posa en marxa després de vuit anys d'obres

Aquest dissabte al matí ha quedat oficialment inaugurat l'AVE Madrid-València, que permetrà anar d'una ciutat a l'altra en només 95 minuts. Amb aquest projecte, que ha trigat vuit anys a acabar-se i que ha suposat una inversió de més de 5.000 milions d'euros, els dos territoris esperen rebre un impacte econòmic de 12.000 milions d'euros i la creació de 136.000 llocs de treball. S'espera que al llarg del 2011 uns tres milions de passatgers utilitzin aquest servei.

Actualitzat
L'AVE Madrid-València ja és un fet. Cap a tres quarts d'una del migdia d'aquest dissabte, el comboi inaugural, presidit pels reis d'Espanya, ha arribat al seu destí: la nova estació Joaquim Sorolla de València. Tan sols havia transcorregut una hora i 34 minuts des de la sortida de l'estació madrilenya d'Atocha. I és que des d'aquest dissabte al matí les ciutats de Madrid i València estan més a prop. Després de vuit anys d'obres i d'una inversió de més de 5.000 milions d'euros, el trajecte entre una ciutat i l'altra es podrà fer ara en només 95 minuts.

El president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, ha acompanyat els reis Joan Carles i Sofia en aquest esperat primer trajecte de l'AVE Madrid-València. També ho han fet el ministre de Foment, José Blanco, i els presidents de les dues comunitats, Esperanza Aguirre i Francisco Camps.

"Menys AVEs i més regionals"

Prop de 400 persones han esperat a l'estació de València l'arribada del primer tren d'alta velocitat provinent de Madrid. Ho han fet per reclamar i donar a conèixer a l'opinió pública "les pseudoveritats i mentides" que envolten l'AVE. Convocats per la Plataforma per a un Ferrocarril Públic, Social i Sostenible i sota el lema "Menys AVEs i més regionals", els manifestants han criticat que no es presti atenció als serveis ferroviaris més utilitzats per la població i s'inverteixi en un transport que només usa el 2% de la ciutadania. En aquesta mateixa línia, han llegit un manifest en què lamenten l'existència d'una doble xarxa ferroviària: la de primera i la de segona.

Una esperada alta velocitat

Els trens d'aquesta nova línia de l'AVE circularan a una mitjana de 240 km/hora per un traçat de 391 quilòmetres que unirà l'estació d'Atocha de Madrid amb el centre de la capital valenciana, en gairebé la meitat del temps que es necessita per recórrer els 350 quilòmetres d'Euromed de València a Barcelona.

La nova ruta, que s'espera que deixi un impacte econòmic de 12.000 milions d'euros i la creació de 136.000 llocs de treball, comptarà amb 30 trens diaris, 15 per cada sentit, i amb una oferta de gairebé 11.000 places de mitjana per dia.

Per l'alcaldessa de València, aquesta inauguració suposa una gran oportunitat i està convençuda que "hem arribat els últims però traurem les millors notes".

Un repte d'enginyeria

El traçat Madrid-València ha sigut un repte per a l'enginyeria, amb trams complicats com ara el del viaducte de l'embassament de Contreras, a la frontera entre Conca i València. Un tram on també hi ha nombrosos túnels per preservar el parc natural de les Gorges del Cabirol.

S'espera que la nova ruta absorbeixi més de la meitat del trànsit aeri entre Madrid i València i que generi almenys entre tres i quatre milions de passatgers a l'any.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut