Madrid

Blanco anuncia que tretze torres de control es privatitzaran el 2011

El ministre de Foment, José Blanco, ha anunciat que el 2011 es privatitzaran 13 torres de control dels aeroports de l'Estat, entre les quals hi ha el de Sabadell. La resta del control aeri es liberalitzarà el 2012. El ministre, en una compareixença en comissió al Congrés, ha demanat el suport de la cambra perquè la navegació aèria torni a una normalitat "permanent" i evitar paralitzacions com la del pont de la Puríssima. No ha revelat si plantejarà una pròrroga de l'estat d'alarma. Ara bé, coincidint amb la seva intervenció, José Luis Rodríguez Zapatero ha convocat un Consell de Ministres extraordinari per aprovar-la. Blanco, per la seva banda, ha justificat que calia donar a la vaga salvatge una resposta "igual de contundent". També ha revelat que un controlador va cobrar gairebé 1 milió d'euros per les hores extres fetes l'any 2008.

Actualitzat
Privatització per etapes

En la intervenció al Congrés, José Blanco ha anunciat que al llarg del 2011 es privatitzarà la gestió del control aeri en tretze aeroports. Són els de Sabadell, València, Alacant, Eivissa, La Palma, Lanzarote, Fuerteventura, Sevilla, Jerez, Cuatro Vientos, Vigo, La Corunya i Melilla. A partir del 2012 passaran a control privat la resta de torres de control, una liberalització que, ha destacat el ministre, "suposa trencar el monopoli d'Aena en la prestació de serveis de control aeri a Espanya".

A més, als aeroports del Prat i Barajas, el servei que guia els avions per les pistes fins que s'enlairen o des que aterren passarà a fer-lo el personal d'Aena, i no controladors, com fins ara. El ministre també ha informat que s'estan estudiant les sol·licituds fetes per cinc empreses privades per gestionar les torres de control que se sumarien a la pública Ineco, que ja ha rebut la certificació.

Un milió per hores extres

El ministre ha desqualificat l'actitud dels controladors, que, segons ha dit, no es cansaven de pressionar per obtenir unes condicions laborals inèdites, basades en "una gran quantitat d'hores extraordinàries", que van encarir "un 60%" la tarifa de ruta. Com a exemple, Blanco ha esmentat el cas d'un controlador de la torre de Barajas que el 2008 va fer "1.200 hores extres", el doble de les que es feien de mitjana, "que li van suposar una retribució de gairebé 1 milió d'euros en un sol any". I ha afegit que també el 2008 "més d'un representant d'USCA [el sindicat dels controladors] va superar els 600.000 euros".

També ha explicat que USCA va proposar aquest any una proposta que feia que els costos de la navegació aèria fossin el 2012 un 70% més alts que els dels principals països europeus, i que preveia que els treballadors que es retiressin als 52 anys cobressin de forma vitalícia 170.000 euros anuals.

"El xantatge no quedarà impune"

"Els controladors no poden deixar les torres de control en ple trànsit de la mateixa manera que els metges no abandonen les sales d'operacions en plena intervenció, per un elemental sentit de la responsabilitat exigible a qualsevol personal adulta", ha subratllat el ministre. El titular de Foment ha considerat que la vaga va ser "la culminació d'un procés llarg d'amenaces, xantatges, actuacions irregulars i coactives", i ha advertit que els 440 expedients laborals "es portaran fins al final" perquè el "xantatge de l'espai aeri dut a terme el 3 de desembre no quedi impune". Les multes poden arribar als 225.000 euros.

Pròrroga de l'estat d'alarma


Blanco ha comparegut en comissió després d'haver estat el blanc de les crítiques de l'oposició, que han carregat contra la seva gestió del conflicte amb els controladors. S'esperava que plantegés una pròrroga de l'estat d'alarma decretat per la vaga salvatge, però finalment ha estat La Moncloa qui ha convocat el Consell de Ministres extraordinari en què previsiblement s'allargarà. L'anunci s'ha fet en plena compareixença de Blanco.

Reaccions des de l'òptica catalana

En resposta a la intervenció de Blanco, CiU ha exigit al govern espanyol "la plena garantia de la mobilitat dels ciutadans" per les festes de Nadal, que es pot interpretar com una forma implícita d'avalar la pròrroga de l'estat d'alarma. El diputat Pere Macias ha advertit, però, que el PSOE no pot comptar amb la federació només quan li convé i per això li ha reclamat una "reforma estructural completa i veritable del sector aeroportuari", al mateix temps que l'ha advertit que CiU "no creu en liberalitzacions a mitges".

ERC ha afirmat que el govern fa un "fugida endavant" amb una pròrroga de l'estat d'alarma que veu "desproporcionada i dubtosament constitucional". El portaveu republicà al Congrés, Joan Ridao, ha lamentat que la compareixença de Blanco s'hagi vist superada per l'anunci de La Moncloa i ha retret al govern que no resolgui els problemes de fons. Riado creu que no és només "el cost desbocat del control aeri", sinó "el dèficit que arrossega Aena", que és fruit del "model de gestió rígid i centralitzat, que suposa un monopoli encobert gens competitiu".

IATA: "Els controladors guanyen molt i produeixen poc"

Qui també ha carregat contra els controladors espanyols ha estat el director general de l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA), Giovanni Bisignani, que ha considerat que "viuen bé". "Tenen una productivitat que és una tercera part de la dels britànics i amb un sou que suposa el 150% de la mitjana europea", ha afirmat en un acte a Ginebra. Bisignani ha donat ple suport a les mesures preses pel govern espanyol per "millorar la gestió del trànsit aeri" i contra una vaga "irresponsable" dels "controladors més ben pagats d'Europa".
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut