Madrid

Els aeroports recuperen el ritme habitual amb alguns retards i cancel·lacions fruit de l'aturada

Els aeroports tornen a la normalitat amb les operacions i els horaris previstos després del cap de setmana de caos que han viscut per la vaga encoberta dels controladors. La pràctica totalitat dels vols ja s'han enlairat o aterrat i s'ha reforçat el nombre de vols. Hi ha hagut alguns retards, però l'activitat ja és equiparable a la d'altres dies. Aquest dilluns encara hi ha hagut una cinquantena de cancel·lacions, de les quals 12 pertanyen al Prat. Unes dades, però, molt lluny de les de diumenge, quan hi va haver 203 cancel·lacions. A Girona i Reus no s'ha suspès cap vol. Mentrestant, usuaris, hotelers i companyies aèries es plantegen demandes milionàries als controladors.

Actualitzat
Després del caos viscut aquest cap de setmana, les imatges de comiats i benvingudes han tornat a ser les protagonistes als aeroports d'arreu d'Espanya. També les corredisses per no arribar tard, i les cares d'impaciència a les cues de facturació pels escrupolosos controls de seguretat. La sensació més estesa, però, és la d'alleujament.

I és que aquesta nit l'aeroport tornava a la imatge d'una nit qualsevol d'un dia qualsevol. Al Prat han operat durant la jornada de diumenge 44 vols més del que és habitual. En total, s'han enlairat i aterrat més de 700 avions. Com al Prat, la situació a la resta d'aeroports de l'estat torna a poc a poc a deixar de ser notícia després de la vaga inesperada que els controladors aeris van iniciar divendres a la tarda al·legant una baixa massiva per estrès i ansietat.

No tot ha estat oli en un llum. Al Prat s'han registrat alguns retards, la majoria de menys d'una hora, tot i que hi ha casos concrets, com el d'un vol de Delta Airlines, que ha sortit 10 hores més tard del previst. També cancel·lacions, 203 en el conjunt de l'estat espanyol. Problemes derivats de la reorganització que les aerolínies estan fent després del tancament de l'espai aeri entre dos quarts de sis de la tarda de divendres i fins a gairebé les quatre de la tarda de dissabte.

A més, no tots els passatgers afectats hi han trobat solució i encara hauran d'esperar una mica més per agafar un avió.

Tot i el retorn a la normalitat, Aena continua recomanant als passatgers que consultin amb la seva companyia l'estat del vol abans d'anar a l'aeroport. Les aerolínies han obert diferents canals aquests dies per atendre les consultes i les reclamacions. També se'n poden informar a través del web d'Aena, el seu canal de Twitter o el telèfon 902 404 704.

Demandes milionàries contra els controladors


En qualsevol cas, molts usuaris preparen denúncies contra els controladors aeris. Alguns parlen de demanar fins a 10.000 euros d'indemnització per usuari. I amb les denúncies no aniran sols. Les companyies aèries, que han deixat de guanyar fins a 80 milions d'euros, i col·lectius, com el dels hotelers, també pensen demanar compensacions.

Expedientats

El ministre de Foment ha reiterat que el caos aeroportuari no quedarà impune. Aena ha notificat l'obertura de 442 expedients disciplinaris que podrien comportar fins i tot l'acomiadament. Unes actuacions que es fan al marge de les investigacions de la fiscalia i de les actuacions judicials iniciades pels afectats per iniciativa pròpia o a través d'organitzacions de consumidors.

Sobre la gestió de la crisi i per sortir al pas de les crítiques, el ministre ha dit que s'ha fet el que s'havia de fer. Ha justificat la militarització de les torres i també la declaració d'estat d'alarma, que continuarà en vigor com a mínim 15 dies, i que va obligar els controladors a tornar a la feina. El portaveu del govern, Alfredo Pérez Rubalcaba, ha desmentit aquest diumenge que aquesta acció es fes a punta de pistola en algunes torres, tal com va denunciar dissabte una controladora de Palma, a Mallorca.

Intents de negociació


Foment ha revelat que, quan feia dues hores que s'havia tancat l'espai aeri, el sindicat dels controladors, la USCA, va presentar una nova proposta de conveni tot indicant que, si se signava, s'acabaria el problema. Però, com s'ha demostrat, ni a les portes del pont el govern volia xantatges.

Mentre duri l'estat d'alarma no tornarà a haver-hi negociacions amb el sindicat per mirar de trobar una solució a un conflicte laboral que ja fa 10 mesos que dura.

Els controladors insisteixen que el problema és la pressió dels horaris als quals estan sotmesos. Si es demostra que la vaga encoberta estava planejada i dirigida pel sindicat, com sospita Foment, les conseqüències sobre els dirigents encara poden ser més greus.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut