Alumnes amb vel en una escola
Alumnes amb vel en una escola
Barcelona

Una guia de la Generalitat recomana respectar el vel a les escoles però no el burca

L'ús del vel que tapa la cara, com el burca, pot interferir en l'aprenentatge i la intercomunicació de les persones. Aquest és un dels aspectes que recull la nova guia per a la gestió de la diversitat religiosa als centres educatius, que acaba de publicar la Generalitat. En canvi, la guia recomana respectar el mocador que cobreix el cap, ja que deixa la cara al descobert. Aquest document servirà de guia als centres escolars on s'apleguen alumnes de diferents religions.

Actualitzat
La Generalitat considera "perjudicial" l'ús del burca o el niqab, és a dir, els vels islàmics integrals, perquè dificulten la visió i el moviment del cap, els braços i les mans", i perquè "impedeixen veure el rostre, un factor important en les relacions socials i educatives". La guia encara va més lluny i assegura que, a més, els vels integrals pretenen "ocultar el cos i la presència del menor, cosa que, aquí, influiria negativament en el desenvolupament de la seva personalitat i suposaria un atemptat a la seva dignitat".

La publicació, que admet que tant el burca com el nicab són poc habituals a Catalunya, afegeix que en podria augmentar la presència. El vicepresident del govern ha demanat, en la presentació de la guia, que "no es creïn problemes on no n'hi ha" i ha considerat normal la recomanació, ja que "tampoc no es permet anar anar a l'escola amb passamuntanyes".

El govern, en canvi, veu de bon ull l'ús dels vels islàmics que no cobreixen la cara, així com el turbant sikh, o la quipà que porten els jueus.

Festivitats i alimentació, altres eixos de la guia

Una altra de les recomanacions que recull, i que pot provocar polèmica, és que les escoles celebrin les festivitats d'altres calendaris religiosos perquè els alumnes coneguin la diversitat. Això sí, sempre que se celebrin sense adoctrinar.

A més, la publicació, que no és un reglament, aconsella els centres educatius sobre la gestió d'espais no lectius, com ara els menjadors. Per exemple, recull els preceptes alimentaris en funció de cada religió i de quina manera es poden compatibilitzar sense haver de multiplicar els menús que s'hi ofereixen.

Finalment, la guia, elaborada pel Departament d'Educació de la Generalitat amb el consens de les diferents confessions, és contundent a l'hora de recomanar "no permetre excepcions per impedir que els nens puguin assistir a les classes de gimnàstica, rítmica o filosofia" pel fet de processar una creença religiosa.
Anar al contingut