janquim

Els creadors de Rodalia.info llancen una eina que analitza les converses a Twitter sobre la campanya electoral catalana

Joves professionals aporten des de fa dies eines d'anàlisi i auscultació de la campanya electoral catalana, sobretot sobre les seves activitats digitals. Avui se n'hi afegeix una altra, destinada a seguir les converses que tenen lloc al Twitter. L'eina permet detectar l'opinió d'usuaris concrets.

Actualitzat
Dos joves professionals de Badalona, Anna Fuster i Daniel Julià, han creat una eina per seguir les converses dels usuaris a Twitter. L'instrument, que anomenen Tuiter.net, permetria indagar sobre qualsevol temàtica, confeccionar una base de dades i fer-ne una presentació senzilla que s'entengui a la primera. De moment, han començat enfocant aquesta mena de lupa sobre les converses que tenen a veure amb la campanya electoral catalana.

Antecedents

De què es parla al Twitter? Cada dia, milers d'usuaris escriuen missatges que no excedeixen dels 140 caràcters en aquest servei. Comparteixen enllaços i conversen entre ells. En entorns professionals, hi ha eines de pagament que permeten avaluar aquesta informació i lliurar-la de manera fiable a empreses que volen saber què es diu sobre la seva marca, com ara Alterian, Attensity, Sysomos, Radian6 o Visible Technologies, però n'hi ha d'altres que són d'ús obert i que en part han inspirat els autors d'aquest projecte, com ara Tweetminster.

Els creadors del web Rodalia.info, que ofereix informació sobre els servei ferroviari basada en els "tuits" dels mateixos usuaris, han llançat avui mateix Tuiter.net, encara en una fase d'experimentació.

L'eina els permetria fer cerques sobre temàtiques diverses però de moment han optat per un assaig general amb la campanya electoral catalana. D'aquesta manera, des del seu web és possible saber si a les darreres hores s'ha parlat més de CiU o del PSC, d'Artur mas o de José Montilla, per citar d'exemple els dos candidats més ben situats a les enquestes.

Presenta resultats per candidatures, per poblacions, per partits o per les etiquetes més populars, de manera que es poden fer observacions de naturalesa diferent en funció dels interessos.

Les converses són públiques

Com explica a aquest mitjà Daniel Julià, de l'empresa Pimpampum, "les persones no tenen sempre en compte que totes les converses que hi ha a Twitter queden emmagatzemades en formats digitals, són diàlegs públics". Aquest caràcter és el que els permet que reportar des d'una base de dades filtrada segons l'objecte de cerca un informe molt precís que arriba a posar al descobert les preferències d'usuaris particulars, d'un a un. És tan simple com clicar damunt d'un dels usuaris que apareixen a la llista de Tuiter.net i veure el seu núvol d'etiquetes per saber si és algú que parla més d'aquest partit o d'aquell altre.

No seria gens estrany que els equips de campanya trobessin en aquest recurs una altra manera de detectar simpatitzants i detractors. Aquest "analitzador de les converses a Twitter sobre una tema concret", com el descriu el mateix Julià, es troba encara en una etapa inicial.

Pròximes millores

En els pròxims dies tenen previst afegir-hi més aplicacions com ara el visionat des del mateix web dels vídeos que aquests actors de la conversa comparteixin. També hi volen incorporar un comptador per saber amb exactitud quantes persones parlen dels temes cercats.

Skolti és una iniciativa semblant, que el 3cat24 ja va esmentar, i l'existència de totes dues demostra que els ciutadans tenen capacitat de crear eines d'anàlisi que són prou útils. Caldrà afegir Tuiter.net a la llista de recursos que tot d'observadors de la política catalana han obert a internet els últims dies.
Anar al contingut