janquim

Un taxista d'Igualada innova amb oferta de wi-fi, iPad i més serveis basats en internet

Quan s'entra en un taxi, és probable que el passatger trobi a la butxaca del respatller del seient davanter un diari imprès o una guia de la ciutat. També és probable que no hi trobi res de res, perquè el seu propietari cregui que el seu servei es limita a transportar les persones d'un punt a un altre. Quan s'entra al taxi de Ricard Tomàs, el que hi ha en aquesta bossa és un iPad, a punt perquè el client el faci servir com més li vingui de gust.

Actualitzat
La presència de l'iPad és només un dels serveis extres que ofereix aquest emprenedor de gairebé quaranta anys que després de treballar molt de temps com a transportista es va reconvertir en el primer "taxista 2.0" de Catalunya.

Tots els mòbils

Com es pot suposar, aquest aparell d'Apple no és l'únic artilugi que s'hi pot trobar. El taxista ofereix, a més, un ordinador portàtil, per si algú ha de treballar durant el trajecte, a més d'una petita impressora, per si li cal disposar en paper d'un contracte per firmar o les targetes d'embarcament. Tant és quin tipus de mòbil faci servir el passatger, en aquest taxi hi ha carregadors de tota mena per a aquella situació tan empipadora que consisteix a adonar-se que s'acaba la bateria i fas tard a algun lloc.

Naturalment, el taxi disposa de connexió wi-fi i sigui on sigui permet al viatger navegar amb l'iPad, consultar el correu electrònic i resoldre aquelles qüestions d'última hora que han quedat pendents.

A més d'aquesta àmplia gamma de serveis, que inclou el pagament amb targeta de crèdit i de dèbit, un detall que ja hauria de ser corrent com en altres països però que encara és una raresa al país, Tomàs ha decidit que la seva relació amb els clients també s'estableixi de forma preferent a través d'internet.

Facebook i Twitter

Per aquesta raó va comprar el domini taxisigualada, perquè és a la capital de l'Anoia on s'ha establert, tot i que va néixer al poble de Copons, un indret tan petit com reconegut arreu per les experiències de democràcia participativa que s'hi practiquen.

Quan va adquirir aquest domini, alguns col·legues es van queixar que tots són taxistes d'Igualada però la seva resposta va ser clara. "Ells també haurien pogut comprar el domini i no van fer-ho, tenir la idea primer no em fa culpable de res."

En aquest web hi penja fotografies de caràcter històric i d'altres d'actuals però li serveix sobretot per donar-se a conèixer, és la seva targeta de presentació. Ara bé, per relacionar-se amb els clients fa servir sobretot el correu electrònic i la seva pàgina al Facebook, a més del compte al Twitter, on ha aplegat prop de 200 seguidors. Al vidre del darrere del seu cotxe hi ha pintats els dos logotips d'aquestes xarxes, perquè tothom sàpiga a on puja. Ara, a més d'alçar el braç pel carrer, ja es pot cridar el taxi amb un "tuit".

Fent cua a la parada

Tomàs explica a aquest mitjà que la seva voluntat és canviar un negoci molt tradicional i admet que la majoria dels seus trajectes els fa a càrrec d'alguna empresa del sector industrial igualadí, sobretot per anar a l'aeroport del Prat, a Barcelona, i també a l'estació de l'AVE de Lleida.

De tota manera, si no té encàrrecs concretats també sap anar a la parada i esperar a la cua fins que algun passatger li demani una carrera curta dins d'Igualada. El seu esperit innovadir l'ha dut a merèixer un reconeixement en els premis TIC, que s'atorgaven fa uns quants mesos a l'Anoia. 

Fill de transportistes, tip de recórrer carreteres sense saber si tindria càrrega per no tornar de buit i fart de pagar a intermediaris i comissionistes, Tomàs es va malvendre el camió i va adquirir un vehicle còmode i ampli que ell mateix ha adaptat a les exigències del segle XXI, amb l'ajuda que li van proporcionar des de l'empresa Reimpulsa.

Sol transportar directius que arriben a la capital anoienca i que se'n tornen després d'una visita a alguna fàbrica local però també explica amb orgull la bona sensació que va suscitar en el professor universitari Germà Bel, que va quedar tan impressionat que encara avui mantenen algun contacte a través de la xarxa.

Tomàs ha compartit la seva experiència amb altres col·legues que fan el taxi, amb un que treballa a la Costa Brava i un altre que ho fa a Oviedo. A tots els diu el mateix: el sector ha de canviar, s'ha d'adaptar. No n'hi ha prou de dur persones amunt i avall, es tracta d'oferir-los els serveis que esperen i mantenir després un contacte fàcil gràcies a internet.

Lliure?

Ja no n'hi ha prou d'acostar-se a la finestreta i preguntar: "Que està lliure?" Després de Ricard Tomàs, els clients exigents poden iniciar la conversa amb el xofer d'aquesta altra manera: "Només té premsa esportiva amb les pàgines tacades d'oli mentre vostè prenia l'esmorzar o disposa d'un iPad amb connexió wi-fi gratuïta?" De moment, sembla que és l'únic que pot contestar: "I tant, l'iPad i tot el que faci falta."
Anar al contingut