janquim

Els partits catalans reactiven la seva acció a internet de cara al 28-N

Els partits catalans fan molt més que escalfar motors des de fa mesos. I ara que l'horitzó s'ha concretat, a vuitanta dies de la cita amb les urnes, els equips que duen la campanya dels contendents a internet han pitjat l'accelerador.

Actualitzat
Però la cursa no està exempta de polèmiques tot i els anuncis compartits que serà una campanya neta. Des de l'entorn del ciberactivisme socialista s'ha acusat els responsables de comunicació de Convergència d'haver anat més enllà de la defensa de les seves idees.

Polèmica sobre el joc net

La queixa principal és que quan va començar la campanya "el canvi real", visible als carrers i a la xarxa, algú va manipular els rètols i va fer-los córrer en una versió en què les dades comparatives no afavorien l'executiu.

Aquest detall va quedar cobert per un incident més notable. Quan l'eurodiputat de CiU Ramon Tremosa anotava al seu perfil de Facebook una opinió contundent sobre la possible coincidència de les eleccions amb un partit de futbol tan destacat com el Barça-Madrid, les seves paraules van saltar als mitjans tradicionals i des d'allà van ser el pinyol d'una disputa que no s'ha resolt.

El consultor Edgar Rovira va comentar els riscos d'un ús massa col·loquial d'aquestes eines i el politòleg Albert Medran advertia que més d'un polític oblida que els continguts que s'aporten a aquests espais són oberts i accessibles a tothom.

Montilla, a l'iPhone

Al marge d'incidències, els partits catalans ja actuen a la xarxa amb una naturalitat que porta els equips de campanya a incloure als pressupostos la creació d'una aplicació nativa per a l'iPhone i els altres aparells de la família.

A finals d'agost va ser el PSC qui posava en circulació la seva, anomenada "President Montilla". Conté una secció de notícies que s'actualitzen, una biografia del seu cap de llista i enllaços als llocs d'internet on aquest partit comparteix continguts. És una aplicació força completa que també dóna detalls sobre l'equip de campanya.

Des del PSC es presenta com "la primera aplicació per a l'iPhone d'un candidat" però l'expressió, que és certa, no s'ajusta prou als fets. L'equip de campanya de CiU va ser el primer que va elaborar aquest producte, tot i que era una "app" de CiU i no d'Artur Mas.

Escons amb Twitter

El combat a internet ja ha començat fa setmanes, amb una batalla centrada en els vídeos que ara s'estén arreu on hi hagi una comunitat. Així ho fa creure si més no l'estudi que es presenta avui mateix, i que han fet experts de l'empresa Cink.

Segons aquest informe, el 40% dels diputats catalans ja fan servir Twitter, un panorama diferent de mesos enrere, quan la notícia que el diputat més actiu amb aquesta eina abandonava el seu escó feia creure que internet s'allunyava de l'edifici de la Ciutadella. Ara ja són 52 dels 135 diputats els que envien missatges que no excedeixin dels 140 caràcters. Els dos últims mesos n'hi ha hagut un creixement molt visible. El PSC és el grup amb més "tuitaires" als escons, fins a 21, per 15 de CiU i 8 d'ERC.

CiU lidera Facebook

També apunta que els dirigents polítics amb una comunitat més potent a Facebook són Artur Mas i Alícia Sánchez-Camacho, a partir de la suma dels seguidors que té el seu perfil personal i la seva "fan page". Tots dos superen els vuit mil adherits mentre que Joan Herrera n'aplega prop de sis mil. Joan Puigcercós i José Montilla, que no té perfil personal i sí una pàgina oficial, en tenen poc més de cinc mil. Albert Rivera no arriba als tres mil.

Una altra manera d'avaluar els resultats és comptar els visionats dels productes que s'hi aboquen. A Slideshare, un lloc útil per compartir presentacions, el PSC és qui en té més, tot i que CiU ha estat més activa en l'última etapa, i tots dos han comptat amb unes vint mil visites. Hi ha una lleugera diferència a favor de CiU que esdevé molt més notable quan la lupa es posa al popular canal de vídeo Youtube. CiU ha captat l'interès d'unes 300.000 persones mentre que el PSC s'ha quedat a tocar de les 200.000. També hi pot influir la capacitat de generar continguts, ja que CiU ha penjat quasi 500 vídeos, uns 200 més que el PSC.

Buscant vots amb 140 caràcters

L'equip de Cink assegura en l'informe que Twitter és l'eina que té més opcions de convertir-se en un espai de referència en aquesta campanya. Si fos així, CiU sortiria amb un petit avantatge ja que el seu compte oficial té més de 1.600 seguidors i el del PSC és damunt dels 1.400. Tant Ciutadans com ERC en tenen al voltant del miler, i IC supera el PP.

De tota manera, abans de validar del tot aquestes dades cal considerar que l'empresa que les ha fet, una consultoria en assumptes digitals, té CiU a la seva cartera de clients. La vinculació de Cink amb la campanya de CiU, confirmada a aquest mitjà, s'ha d'anotar com un element del context, sense que això per si sol elimini la seva credibilitat. Però la dada és d'interès.

Quan CiU va engegar la seva xarxa social, els activistes internautes del PSC van reaccionar amb l'anunci que actuarien sense manual d'instruccions. La creació d'un vídeo per part d'un grup de voluntaris indicava aquesta vocació, però al capdavall, com és comprensible, els simpatitzants de tots els colors polítics es mostren més tolerants amb els seus i més radicals amb els contrincants.

Debats oberts

Sigui com sigui, tant l'informe que avui s'ha presentat com els últims esdeveniments demostren que aquesta campanya electoral tindrà a internet un pilar prou sòlid, a diferència del que podia semblar un any enrere. La "política 2.0" agafa forma. De moment ha servit per triar el nom d'un web o per rebre aportacions al programa electoral.

Qui tingui interès a conèixer amb més profunditat de quina manera els partits polítics pensen fer servir les eines que internet els posa a les mans en tenen tres bones oportunitats, amb la sessió "Politica y redes" convocada per al dia 13, el Beers & Politics del dia 20 i la cita internacional del Personal Democracy Forum que es farà a Barcelona el mes d'oct
Anar al contingut