Madrid

L'abandonament escolar a Espanya duplica la mitjana europea

Quin és el perfil de l'alumne que deixa l'escola? Per què abandona i què hi influeix? Aquestes són algunes de les preguntes que vol respondre un estudi de l'Obra Social Fundació La Caixa. L'informe constata que Espanya duplica la mitjana europea en abandonament escolar. Del total d'alumnes, un 41% va abandonar durant l'ESO, bona part en la segona etapa de l'ensenyament secundari obligatori. El Batxillerat concentra el gruix dels fracassos, amb un 44% dels abandonaments. Els experts creuen que la situació podria canviar considerablement si s'orientés determinats alumnes cap a cicles formatius.

Actualitzat
Els autors de l'estudi expliquen que l'abandonament no és un procés que es desenvolupa a l'ESO sinó que neix a la primària. Es tracta d'un procés de "progressiva desvinculació" que fa que l'alumne perdi interès per allò que li ofereix l'escola, segons ha explicat Luis Mena, professor de Sociologia i Comunicació de la Universitat de Salamanca i col·laborador de l'informe. És per això que els alumnes que abandonen els estudis tenen faltes injustificades d'assistència i no es presenten als exàmens.

El perfil de l'alumne que abandona és majoritàriament el d'un noi que, en un 90% dels casos, ha repetit curs. Això demostraria que repetir curs és contraproduent i només fa que provocar fatiga i desmotivació als alumnes.

L'informe afirma que, en contra del que es creia, influeix més el nivell d'estudis dels pares que no pas el seu poder adquisitiu. Així, els fills de progenitors amb una baixa formació tripliquen el risc de fracàs escolar.

Un altre punt a destacar és l'existència de diferències entre la taxa de fracàs escolar a les comunitats autònomes. Els autors desvinculen això de la qualitat dels centres i ho relacionen amb el fet que hi ha comunitats autònomes on hi ha més oportunitats d'obtenir una feina no qualificada.

L'estudi de la Fundació La Caixa ha analitzat els expedients de 856 alumnes espanyols que han abandonat els estudis i n'ha entrevistat una part. Molts diuen que ho han deixat perquè no els agrada l'escola i per incorporar-se al mercat laboral. I tot i que pugui sorprendre, no viuen aquest procés com un fracàs, sinó com un èxit vinculat a la vida adulta, a la independència i al món laboral. I això que les seves famílies els pressionen perquè continuïn estudiant.

Amb totes les conclusions a la mà, els experts reclamen un sistema més flexible que permeti, per exemple, combinar més fàcilment feina i estudis a determinats estudiants perquè no surtin del sistema i puguin acabar la seva formació.


VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut