janquim

Més del 60% dels usuaris del pla pilot de Sitges ja han pagat als comerços amb el mòbil

Més del 60% dels 1.500 usuaris que van rebre un mòbil preparat per participar en el pilot "Mobile Shopping" de Sitges ja han fet servir aquest procediment per pagar les compres, segons ha informat avui el responsable de l'àrea de mòbils de La Caixa, David Urbano.

Actualitzat
El pla pilot va començar a principis de maig i acabarà al novembre, tot i que els ciutadans que han rebut un aparell el podran conservar i continuar pagant d'aquesta manera. Avui s'han presentat les primeres dades d'avaluació en un acte organitzat per Barcelona Digital i els resultats, segons Urbano, són prou esperançadors.

Cadascun dels clients que ja s'han atrevit a provar el nou sistema ha fet una mitjana de tres compres. El 40% han estat compres per un valor superior als 20 euros (i per tant han hagut de teclejar un número PIN) i la resta per compres inferiors a aquesta quantitat. D'aquestes, la majoria corresponen a compres per valor de 6 euros, detall que ha permès comentar al representant de l'entitat financera que la gent tendeix a preferir aquesta modalitat per als micropagaments.

Més de la meitat han estat compres en supermercats, però la resta es distribueix per tota mena d'establiments. A Sitges hi ha ara mateix 500 llocs on és possible pagar d'aquesta manera.

Com funciona

El botiguer pitja en un datàfon especial la quantitat, el client acosta el mòbil a l'aparell i el pagament ja està fet.

Per dur a terme aquest procés tan breu fa falta que el mòbil tingui incorporat un xip amb la tecnologia NFC (Near Field Communication) i que tingui a la targeta SIM un programa amb la seva targeta VISA lliurada per La Caixa. De moment només és a l'abast d'un miler i mig de persones, els voluntaris escollits que han participat en una reunió formativa d'una hora i que han acceptat canviar de mòbil.

Accés a recintes i transports

Però el model "Sitges Mobile Shopping" es pot aplicar arreu i podria tenir aviat les funcions més ampliades a mesura que s'imposi el mòbil com a mitjà de pagament, a causa de la seva ubicüitat i presència constant al costat dels usuaris fins al punt que els estudis semblen demostrar que ens adonem que hem perdut el mòbil al cap de mitja hora mentre que la mitjana per veure que hem extraviat una targeta de crèdit supera les 20 hores.

Amb el mateix sistema hauria de ser possible, segons que han reiterat avui Andrea Fiorentino de VISA Europe i Ángel David García de Telefónica, pagar els transports públics o accedir a qualsevol indret que necessiti targeta, com ara la seu de moltes empreses, universitats, cinemes...

I tot seguit s'hauria de poder estendre un sistema de pagament de mòbil a mòbil, per resoldre, per exemple, els costos d'un servei a domicili a càrrec del lampista o el pintor. De fet, La Caixa, que és pionera en aquest sector, ja disposa d'un procediment similar, a més de tenir oberta una botiga pròpia per a les seves aplicacions per a mòbil.

Les prediccions, de tota manera, són incertes perquè abans que una gran majoria de persones pugui gaudir d'aquests avantatges farà falta que els fabricants de mòbils adoptin de forma estandaritzada la tecnologia NFC (igual com van adoptar, posem per cas, la tecnologia Bluetooth) i que més entitats financeres arribin a acords amb VISA i els comerciants o empreses de transport públic.

El cafè i la fruiteria

Però el pla de Sitges aporta bones sensacions als col·laboradors que participen en el projecte i posa de relleu que els usuaris tendeixen a veure-hi encara més possibilitats que les que se'ls ofereixen.

D'aquí fins al novembre, el grup d'estudi continuarà vigilant el procés de ben a la vora, per treure'n conclusions i prendre decisions a mitjà termini. La seva mirada és atenta i detallada, de manera que se sap que els tres establiments de la ciutat on s'han fet més compres acostant el mòbil al datàfon són una cadena de supermercats, una cafeteria del centre de la població i una parada de fruita del mercat municipal.
Anar al contingut