Karma Peiró/Barcelona

Alfons Cornella: "Necessitem gent més intel.ligent per sortir de la crisi" (I)

Alfons Cornella és un pioner en el sector d'internet i un reconegut consultor d'empreses. Ja fa deu anys que va fundar Infonomia, el seu projecte per potenciar la innovació en els àmbits professionals. Avui és una xarxa de 22.000 professionals repartits per 100 països. Cornella ha parlat amb el 3cat24 per analitzar el moment econòmic i empresarial actual a partir de la publicació del seu darrer llibre, "Visionomics". Segons ell, ens trobem en un moment crític perquè no sabem connectar les idees brillants per convertir-les en productes innovadors que interessin a un mercat internacional.

Actualitzat
INNOVACIÓ

Fa 15 anys que segueix l'evolució tecnològica lligada al món empresarial. Què ha passat a Catalunya i Espanya?

Moltes empreses han acceptat Internet com a tecnologia transformadora. La banca, el turisme o els minoristes. I han aparegut empreses que repliquen el que es fa en els països més avançats. Però no hem estat capaços de mobilitzar l'economia en clau de futur.

A què es refereix?
Si haguéssim aprofitat el bon moment econòmic de la bombolla immobiliària per reinventar les empreses i invertir en formació dels treballadors estaríem en una situació privilegiada.

L
a bombolla tecnològica del 2001, ara la immobiliària. Quins reptes tenim per endavant?
Que la innovació no sigui alguna cosa que apareix a l'empresa de manera esporàdica. I la internacionalització. Però això és impossible si no tens un producte molt competitiu. I per tenir-ne un producte competitiu necessites innovar. És una roda.

Què és innovar?
Innovar és ser capaç de tenir idees amb valor per algú i generar un resultat sostenible. És un motor de tres temps: idees+valor=resultats. No es pot confondre innovació amb creativitat.

No és molt teòrica aquesta definició?
És molt concreta. Altre cosa és com l'apliques. La clau està en combinar innovació i productivitat. Has de dividir el que fas pel que tens. Com puc ser innovador gestionant millor els recursos que tinc i generant més valor pel client?.

Em posa un exemple pràctic?
El de l'I-phone. D'una banda és extremadament eficient perquè tens moltes aplicacions, més càmera, telèfon, agenda, etc. Però de telèfons n'hi ha molts. I aquest té un valor percebut que fa que la gent pagui més. La innovació és eficiència (ha de funcionar molt bé) però també és diferència-apariència (valor afegit).

Per què creu que no s'innova més?
El gran enemic és el dia a dia, el ‘no tinc temps'. La innovació sempre passa en la perifèria. Per exemple, tu no pots canviar el sistema educatiu des de dintre. Però amb determinades eines que et permetin millorar en matemàtiques a través de videojocs, o que consultis la viquipèdia s'estan produint unes innovacions. Per què no fem més videoconferència a les empreses?

Jo també m'ho pregunto...
Perquè l'alternativa, agafar un avió i trobar-se presencialment mitja hora, encara és viable.

La investigadora Victòria Sànchez ens va explicar que aviat enviarem un avatar a una reunió de negocis
IBM ja ho fa per temes de cost. Però Cisco ha llançat la videoconferència immersiva, on dues o més persones se poden veure a través d'una pantalla amb dimensions reals.

Això ens canviarà la manera de treballar...
És el gran repte: canviar les formes de treball. Necessitem gent més intel.ligent que treballi més intel.ligentment. Com? Per objectius, on el coneixement serà el principal element a posar a la taula i no la estratègia de ‘pavo real' de com vas vestit aquell dia. Hem de suprimir les reunions eternes i gens efectives. Tenim una crisi de talent i no estem formant a la gent de la manera adequada.

GOVERN

Crisi de talent, crisi econòmica... Ha parlat amb el president Zapatero per proposar-li alguna solució?
No. Ja no crec en les mesures públiques. Però la meva proposta és crear una mena de senat, que no fos polític, format per la gent més intel.igent. Un consell de savis amb pragmatisme i objectivitat per prendre decisions.

Difícil elecció: ser pragmàtic, objectiu i, a sobre, savi

Ningú es creu ja a Rajoy ni a Zapatero. L'economia espanyola està molt polititzada i la política molt popularitzada. Som populistes, i això és lamentable. No es diu el que s'ha de dir sinó el que es vol sentir. Les coses no són fàcils i s'han de prendre mesures. No es una qüestió de reduir o no els sous, sinó que sense una cultura de l'esforç i amb tants cotxes de luxe circulant no anem enlloc. Aquesta riquesa ha sortit d'hipotecar el futur.

El consultor Pere Rosales ens va explicar que només les empreses que s'adaptin tecnològicament sortiran de la crisi. La innovació tecnològica pot crear treball?
La tecnologia perquè sí, no. Una combinació de tecnologia, com a palanca per aplicar-la de forma innovadora, que doni serveis o productes interessants pels mercats internacionals, sí. Jo em pregunto: volem millor tecnologia perquè els metros vagin més ràpids i els turistes triguin menys en recórrer la ciutat? O volem un bio-clúster a Catalunya capaç de fer tecnologies mèdiques que les comprin a tot el món?. Tenim una industria editorial potent, com pot ser que no tinguem un clúster de tecnologies educatives digitals? Perquè estan antiquats. 

Com modernitzar-nos sense diners?
Però és que hi eren! I ens els hem polit, per crear diners a partir de l'especulació immobiliària. No sabem a on ens hem ficat.

Hem d'estar espantats?
Sí. La publicista Antonella Broglia sempre em diu que sóc pessimista. Potser ho sóc però des de l'emergència. Hi ha centenars d'empreses que tenen productes molt interessants i estratègies internacionals però ningú les escolta. Catalunya necessita un Consell de Competitivitat, un consell de savis. Agafar gent que no estigui a la política, que aporti els seus coneixements a la transformació del teixit industrial i que el govern ho apliqui. Però tenim uns polítics que són uns aficionats pel grau de professionalitat que requereix dirigir un país. 

Hi ha consells de savis a altres països?
Als EUA tene molta influència. A Irlanda i a Finlàndia també existeixen. Una cosa és el Pacte de Competitivitat que és molt polític i, una altra, un Consell de Competitivitat.

(Continua llegint... P. Parlant de talent, al seu llibre 'Visionomics' esmenta el concepte 'Middleground' com una via per localitzar-lo)
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut