Cap als mítings 2.0

"Política 2.0" és un espai setmanal del "Polièdric", de Catalunya Informació, on analitzem l'ús de les eines 2.0 que es fa en aquest camp.

Enllaç a altres textos de l'autor

Jordi Baró

Corresponsal de Catalunya Ràdio a Brussel·les

@jordibaro
Actualitzat
D'espectador a actor. Les eines 2.0 estan transformant el rol dels assistents als mítings. "Ja no cal esperar al final per aplaudir", utilitza com a metàfora l'assessor de comunicació Antoni Gutiérrez-Rubí. La fórmula tradicional on el polític parla i la resta escolten dóna pas a debats més oberts on tothom pot participar, sobretot gràcies a les xarxes socials. A través del Facebook, del Twitter o de xats més convencionals, la discussió política està viva. A més, les televisions dels partits solen retransmetre els actes més destacats per internet, cosa que permet seguir-los també a distància. "Els ciutadans poden opinar en temps real, en línia, d'una forma directa i contrastada i en diàleg permanent amb tothom qui estigui connectat en aquell moment", resumeix Rubí.

El PSC, amb els ciberactivistes

En les cites de la precampanya per a les eleccions al Parlament previstes per a la tardor, algunes formacions d'àmbit català s'han començat a sumar a aquestes dinàmiques. El PSC va experimentar amb un format nou fa unes setmanes en un acte del president, José Montilla, amb ciberactivistes, inclòs en el cicle Diàlegs pel Progrés. Els convidats que eren a la seu del partit a Barcelona enriquien el debat amb aportacions fetes des dels ordinadors portàtils o el mòbil, igual com els que ho seguien a distància. "Ens podien enviar preguntes, suggeriments, dubtes i el que vam fer va ser recopilar i passar-los a la persona que intervenia", explica la creadora d'acció política a la xarxa dels socialistes catalans, Raquel Querol. En una pantalla, s'hi projectaven alguns dels missatges enviats al Twitter, que s'agrupaven sota l'etiqueta #dialegs. La majoria dels ciberactivitstes eren militants, com el primer secretari del partit al districte de les Corts de Barcelona, Enric Llorens. "Normalment durant les intervencions ja explico les frases que em semblen més ocurrents o més importants. Els que em segueixen a internet saben el que estic pensant i puc interactuar amb ells", apunta. Un cop acabat, molts internautes donen continuïtat al debat elaborant altres materials, com per exemple articles per als seus blocs.

CiU i les DOC Sessions

CiU ha aplicat alguns elements dels mítings 2.0 a les DOC Sessions, diàlegs preelectorals que manté Artur Mas sobre temes específics com la innovació, la cohesió i els valors. Es poden seguir en directe a través d'un canal de televisió del partit, que té una aplicació en les diferents xarxes socials. A més, Convergència elabora vídeos de presentació i de resum de cada debat. Un altre element diferenciador és que, al marge dels convidats presencials, se'n busquen de virtuals. "De cada temàtica, fem un rastreig a internet, identifiquem gent que està parlant del tema, i li oferim la possibilitat de venir o de seguir l'esdeveniment a distància, i al mateix temps posem a la seva disposició els materials", explica el responsable de l'estratègia de CiU a la xarxa, Roc Fernández. "Les eines 2.0 ens serveixen per obrir finestres noves d'una mateixa realitat. Aplanen estructures i fan que el debat sigui molt més ampli i transversal", conclou el cap de llista de CiU per Lleida, Albert Batalla, molt actiu a la xarxa.

La setmana passada, al "Política 2.0", la iniciativa d'ERC de consultar sobre el programa electoral a través del Facebook.
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut