Aspecte de la pàgina que proposa deixar el Facebook l'últim dia de maig.
Aspecte de la pàgina que proposa deixar el Facebook l'últim dia de maig.
Internet

Milers d'usuaris es comprometen a deixar el Facebook el 31 de maig

Un grup d'usuaris del Facebook promouen una campanya perquè el màxim nombre possible de persones esborrin el seu compte i abandonin aquesta xarxa.

Actualitzat
El creixement del Facebook és tan espectacular que la previsió és que d'aquí a poques setmanes ja compti amb més de 500 milions d'usuaris a tot el món mentre s'integra en altres webs i procura que el seu model contagiós arribi a tots els racons d'internet.

Però la medalla de l'èxit té incrustada al revers tots els dubtes que suscita la gestió de la privacitat que fa aquesta xarxa social.

Ara, a més, encara un repte de dimensió reduïda però prou sorollós per destorbar la placidesa on han viscut fins ara els màxims responsables d'aquest lloc.

Campanya per anar-se'n

Dos canadencs, Matthew Milan i Joseph Dee, impulsen una campanya per abandonar el Facebook. Ara mateix aparentment compten amb el compromís d'uns quinze mil usuaris, però aquesta xifra, tot i la seva importància, podria ser només un esquitx a la cara d'una empresa poderosa que reuneix més habitants del planeta que cap altra plataforma.

A la seva pàgina, proposen que aquest abandonament sigui massiu i que es faci el dia 31 de maig. Establir una data hauria de permetre avaluar l'èxit o el fracàs d'aquesta iniciativa.

La veritat és que Facebook ja fa temps que amoïna molts dels seus usuaris a causa de la seva política de privacitat fins al punt que hi ha hagut una recomanació de les autoritats europees perquè aquests aspectes millorin.

La qüestió de la privacitat

Hi ha problemes detectats en l'aplicació per a mòbils, n'hi ha hagut amb el sistema de xat, n'hi va haver quan van transformar l'aspecte de les pàgines i de forma general de tant en tant sorgeixen crítiques intenses sobre la manera com els creadors del Facebook gestionen totes les dades que els usuaris posen als seus perfils.

Que Facebook hagi reconegut aquests problemes potser és un indicador de la situació real però també ho podria ser el seu creixement continuat malgrat tots aquests dubtes que s'estenen. Potser perquè hi ha un nombre important de persones que entenen la seva privacitat d'una altra manera, despreocupats de l'ús que es faci de la informació que ells mateixos incorporen a la seva personalitat digital tot i els advertiments dels estaments públics.

La Diaspora que vol competir

Per això, com sol passar en aquestes situacions, s'aprofiten els dubtes per donar referències d'altres xarxes. Aquest és el cas del projecte Diaspora, que anuncia que connecta ordinadors entre si (si els usuaris ho volen) i ofereix també un servei sense aquest vincle. Diaspora té prevista la seva posada en marxa l'endemà mateix del dia d'abandonar el Facebook.

Altres llocs com Akoha també veuen en l'enrenou una oportunitat per donar-se a conèixer i recordar les seves garanties de privacitat però, com admeten els observadors, les persones interessades a promoure la seva identitat digital tendeixen a preferir una xarxa molt poblada, encara que hi hagi escletxes.

Sigui com sigui, el dia 31 hi haurà milers d'usuaris que celebraran la jornada d'abandonar el Facebook mentre que molts altres s'hi afegiran. Sembla que encara és aviat per treure conclusions, però la potència d'aquesta xarxa social queda pal·lesa amb un detall que val la pena esmentar. Els partidaris d'abandonar Facebook també tenen una pàgina en aquesta xarxa. Potser perquè ara com ara és un espai adequat per a la promoció d'iniciatives... fins i tot d'aquesta.
Anar al contingut