janquim

Les empreses tecnològiques aposten per serveis de "cloud computing" a mida i que aportin seguretat

El "núvol", a internet, és una expressió molt freqüent (traduïda de l'anglès "cloud") per referir-se a tots els serveis que es proveeixen des d'internet, de manera que els usuaris no cal que disposin del programari per executar les aplicacions amb què treballin i tenen l'opció de desar els materials en servidors aliens, gestionats per alguna empresa que emmagatzema les dades dels seus clients.

Actualitzat
L'anomenat "cloud computing", és a dir, tot el que succeeix a internet a través d'aquests serveis que no requereixen programari, ni tan sols d'un disc dur per desar-hi cap contingut, és una tendència creixent que implica tota mena de dubtes i alhora desperta entusiasme.

Potser sembla una tipologia peculiar dels serveis disponibles a la xarxa però en realitat moltes de les dades que els ciutadans gestionen a internet es troben en aquest espai indefinit, o, més ben dit, prou definit però a mans d'algú altre. Les xarxes socials com Facebook o Twitter, les galeries d‘imatges com Flickr i Picassa, els repositoris de vídeo com YouTube, acumulen tot els continguts i les dades fora del disc dur dels usuaris. A on? Al "núvol".

El "cloud computing" ha estat avui el protagonista de les sessions principals del Congrés BDigital, que es va inaugurar dilluns al CaixaForum de Barcelona, amb una conferència de Michio Kaku, i que s'acaba demà amb un balanç de les TIC a Catalunya durant l'any 2009.

De Girona al món


Representants d'algunes de les principals empreses tecnològiques han reiterat la seva aposta pels serveis "al núvol", des de les més potents com Telefónica, HP o Fujitsu fins a Zyncro, el projecte d'uns emprenedors nascut a Girona que s'ha anat transformant fins a oferir serveis del "núvol" als seus clients.

Com ho ha explicat Jordi Xapellí, el més essencial quan es treballa amb el "núvol" és saber distingir entre allò que algú es vol fer servir en l'àmbit privat i allò que s'està disposat a compartir en l'espai públic. La frontera entre tots dos mons és més clara del que sembla i depèn en bona mesura de les fronteres que diverses empreses especialitzades creen a mida per a les empreses que compren aquests serveis. Potser per això un dels productes estrella és un sistema de seguretat per al correu electrònic, anomenat Spamina, que aquesta empresa catalana ven a tot el món.

Aquest és un dels negocis emergents ara mateix: proporcionar a les empreses que ho necessiten una mena de "'núvol' personalitzat i segur", a la seva mida, de manera que no els calgui preocupar-se dels servidors ni de l'arquitectura informàtica, però que els permeti l'accés directe als documents i a les dades.

Aquestes solucions per a les petites i les mitjanes empreses són el que al mercat posen, al costat de la modesta i ambiciosa Zyncro, les grans empreses del sector, com ara les que eren a la sala i també altres com IBM o Microsoft, que és a punt de llançar el seu paquet Office 2010 amb la característica principal que permetrà "treballar al 'núvol'".

Els ciberdelinqüents s'avancen

La qüestió que sempre enterboleix l'entusiasme general pel "cloud computing" és la seguretat i una de les sessions del BDigital s'hi ha centrat del tot.

Les dades que s'han donat poden fer una mica de por. El 99% del correu electrònic que circula per la xarxa es podria considerar "spam" (correu brossa, trameses indiscriminades no sol·licitades) o "malware" ("sotfware" maliciós que pretén controlar de forma remota un ordinador o obtenir dades per falsificar transaccions econòmiques).

Els atacs persistiran perquè, com ho ha dit Juan Miguel Velasco, de Telefónica, els ciberdelinqüents sempre són "early adopters", persones que aprenen a moure's amb les noves tecnologies abans que els altres. Tot i que els sistemes de prevenció actuals en permeten la identificació, cada dia hi ha milers d'ordinadors que cauen atrapats en un "botnet", un grup d'aparells controlats per a activitats il·lícites sense que el seu propietari en sigui conscient.

Lleis i certificats de qualitat

Jim Reavis, director executiu de la Cloud Security Alliance, ha anticipat que el volum dels atacs no minvarà i ha proposat un nou marc legal que garanteixi la seguretat i la privacitat de les dades. També ha suggerit la creació d'uns certificats de qualitat per a les empreses proveïdores de serveis al "núvol" i que siguin atorgats per institucions acreditades, de manera que els usuaris sàpiguen del cert que algú respon per la seguretat de les dades que envien a aquest "núvol" tan extensible com vulnerable.

Europa, potser per un sentit diferent de la privacitat o per característiques del desenvolupament més lent de les xarxes, no es troba encara al nivell de vida en el "núvol" que ja s'observa als Estats Units, al Japó o a Austràlia. Per això, Daniel Cattedu (de l'Agència Europea de Seguretat a la Xarxa) ha convidat els governs europeus a fer el pas necessari per acostar-se als països més avançats en aquesta matèria.

A la sessió sobre seguretat, diversos ponents han ensenyat una diapositiva amb un núvol negre i amenaçador, però en el torn de les empreses que ofereixen serveis personalitzats s'ha preferit una imatge menys atemoridora.

Per aquest motiu, té molt de sentit que avui mateix l'Agència Espanyola de Protecció de Dades hagi incorporat al seu web un paquet de consells i avisos sobre la privacitat de les dades i la manera de preservar-la a internet. L'advertiment oficial es pot consultar al seu web.

Sigui com sigui, tothom ha coincidit en la predicció que el "núvol" d'internet continuarà creixent, continuarà sent atacat pels ciberdelinqüents i continuarà millorant per proporcionar un servei més còmode i eficaç. En certa manera, hi ha la creença que ara mateix el "núvol" forma part de la forma intrínseca d'internet.
Anar al contingut