Brussel·les

Les companyies aèries qüestionen les mesures imposades pel núvol volcànic

És encara el núvol volcànic una amenaça? Les principals aerolínies europees creuen que no. Companyies com Lufthansa, Air Berlin i KLM aixequen les primeres veus crítiques amb el que consideren una reacció exagerada. Carreguen contra l'agència que s'ocupa del control i la seguretat aeris, Eurocontrol, perquè consideren que està actuant amb massa cautela. Les companyies posen en dubte les informacions que asseguren que volar és un perill. De fet, ja han fet vols de prova sense passatgers i no hi han detectat cap mena de problema. Per tot plegat, reclamen que es reobri l'espai aeri europeu després de quatre dies que els han causat pèrdues milionàries.

Actualitzat
Dues organitzacions que agrupen les principals aerolínies europees posen en dubte la prohibició de volar al continent. Són les primeres veus crítiques contra una mesura extraordinària que fa quatre dies que dura.

L'Association of European Airlines (AEA) i l'Airports Council International (ACI) demanen en un comunicat que es reconsideri el tancament de l'espai aeri. Entenen que la seguretat està per sobre de tot, però qüestionen la proporcionalitat de les mesures impulsades des d'Eurocontrol. Argumenten que l'erupció del volcà islandès no és una novetat i que l'experiència en altres regions del món no justifica les restriccions que s'han imposat a Europa.

El clam individual de les companyies supera fins i tot el d'aquests organismes col·lectius. Les aerolínies directament han enviat alguns pilots a fer vols de prova per avaluar l'estat del cel. Ho han fet KLM, Lufthansa i Air France, entre altres. Totes, sense excepció, asseguren que no hi han trobat cap mena de problema. Un portaveu de KLM assegurava després de la prova que "han demostrat que es pot volar" tot i que reconeixia que reobrir l'espai aeri "depèn de les autoritats europees".

Al Regne Unit, són els pilots els que no veuen clares les restriccions. El sindicat de pilots (BALPA) demana al govern que els tingui en compte a l'hora de reobrir l'espai aeri. Asseguren que no entenen per què s'han tancat els aeroports durant tant de temps si "aquesta no és la primera erupció volcànica del món". A més, demanen que se'ls expliqui en què es basen les autoritats per decidir si volar és segur o no.

Seguretat o economia?

Les queixes de les companyies i els pilots tenen, però, un component econòmic. La paralització del sector és cada cop més evident i les pèrdues són multimilionàries. La IATA calcula que totes les companyies afectades perden conjuntament uns 150 milions d'euros al dia. L'espai aeri està tancat en la majoria de països europeus des del 14 d'abril, és a dir, uns 600 milions d'euros en total. És el cost de 63.000 vols cancel·lats.

Aquest forat econòmic podria explicar per què les companyies es mostren tan bel·ligerants per reobrir l'espai aeri. Fins i tot la Comissió Europea ha admès que la situació és insostenible i diu que treballa per trobar solucions que permetin augmentar l'espai aeri sense posar en risc la seguretat

Sigui com sigui, les primeres veus crítiques estan fent créixer el dubte al voltant de com mesurar el perill per a la seguretat dels avions. El núvol de cendra conté partícules que podrien afectar els motors dels avions, però no hi ha cap autoritat que doni dades sobre quina és la concentració d'aquestes partícules al cel europeu i quin és el llindar potencialment perillós.

Al Regne Unit, el Met Office es basa en les previsions del Volcanic Ash Advisory Center, que emet regularment una evolució del núvol de cendra. Els pilots britànics, però, qüestionen la seva feina assegurant que es tracta de models informàtics que no reflectirien la realitat de la situació. De fet, el núvol no és visible ni a simple vista ni en els satèl·lits a disposició del gran públic, i per això es demana que es facin proves per avaluar l'estat real del cel.

Eurocontrol, l'organització per a la seguretat aeria europea, desmenteix que s'estigui actuant amb massa cautel·la. Atribueix la decisió d'obrir o tancar l'espai aeri a les autoritats d'aviació civil, que, evidentment i asseguren que els models que s'estan fent servir ara mateix mostren que "encara hi ha un risc potencial".
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut