Barcelona

La qualitat de l'aire a l'àrea de Barcelona no millora prou tot i els 80 km/h

La qualitat de l'aire a l'àrea metropolitana de Barcelona no ha millorat prou tot i la mesura del límit de velocitat a les entrades de la capital catalana a 80 km/h. De fet, els únics components que han augmentat són els que provoquen la contaminació generada pels cotxes, els del diòxid de nitrogen. El conseller de Medi Ambient, Francesc Baltasar, ha explicat que aquest fenomen té lloc a tot Europa i que podria estar motivat per la combustió dels nous models de vehicles dièsel. El govern ha dit que amb aquestes dades no es plantegen augmentar la limitació actual.

Actualitzat
La qualitat de l'aire ha millorat en general a tot Catalunya durant el 2009, segons dades de la Conselleria de Medi Ambient. Amb tot, a Barcelona, la resta del Barcelonès i bona part del Baix Llobregat ‒en total, 19 municipis on viuen 2,8 milions de persones‒ el diòxid de nitrogen, és a dir, la contaminació que provoca la combustió, ha augmentat a 46 micrograms per metre cúbic, quan l'any passat se situava a 45. El límit que es marca la Unió Europea és de 42, un índex al qual s'hauria d'arribar d'aquí a un any i que si no es compleix podria acabar en sanció.

Les dades del Departament de Medi Ambient pel que fa a la qualitat de l'aire en aquesta zona indiquen que, tot i que durant el 2009 es va registrar una reducció a l'aire de partícules respirables de menys de 10 micres (PM10), va augmentar la contaminació per diòxid de nitrogen (NO2).

El conseller de Medi Ambient, Francesc Baltasar, n'ha apuntat com a possible responsable "la nova configuració de cotxes de motor dièsel, que contaminen molt menys per monòxid de carboni, però en canvi no redueixen el diòxid". Per això, Baltasar ha dit que si efectivament es demostra aquesta relació causa-efecte com ells pensen, el que s'haurà de fer serà "revisar els paràmetres de la Unió Europea". Ara mateix la UE estudia si els dièsel són responsables d'aquesta dualitat ‒rebaixa de les partícules en suspensió, manteniment o augment del diòxid de nitrogen‒, que s'ha observat en altres ciutats que tenen en marxa plans com el d'aquí, com ara Londres o Stuttgart.

La primera quinzena de juny es farà una avaluació sobre la incidència de les 73 mesures del pla d'actuació per reduir la contaminació i serà aleshores, si finalment es decideix, quan es modificarà la limitació de la velocitat a 80 km/h als accessos de Barcelona.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut