L'estudi constata que com més nivell d'estudis, més s'utilitza el català.
L'estudi constata que com més nivell d'estudis, més s'utilitza el català.
janquim / internet

Un baròmetre observa com el català millora la presència a internet

El percentatge d'ús del català a internet arriba al 59,13%, segons el baròmetre dels administradors de webs associats a WICCAC (Webmàsters Independents en Català, de Cultura i d'Àmbits Cívics).

Actualitzat
Aquest baròmetre incorpora diversos sectors i avalua si la seva presència a internet té en compte la llengua catalana. El resultat s'expressa de forma simple: el percentatge per a cada sector d'empreses i institucions que tenen o no web en català, al marge que també el tinguin en castellà o altres idiomes.

L'històric, que acumula les dades d'aquest baròmetre, permet observar que la presència del català no ha parat de créixer des que l'anàlisi va començar, l'agost del 2002. Aleshores, aquest percentatge era del 40% i aquest mes de març ja es troba al 59%, un punt més que el resultat del febrer.

L'increment d'aquest mes s'atribueix en part a algunes incorporacions, com les d'Aigües de València i Banc de València, que han sumat la variant valenciana de la llengua a la seva comunicació per internet, i també a iniciatives com la de SoftValencià, un intent de facilitar l'ús de la llengua en els programaris, que impulsa SoftCatalà.

Sectors molt diferenciats

Tot i aquest augment, el cert és que la presència del català varia molt segons els sectors. Mentre que en l'entorn universitari o en àmbits culturals (teatre, dansa, llibreries, editorials, música) la presència del català és alta (entre el 60% i el 80%) o molt alta (més del 80%), en d'altres es troba en franca minoria.

Mentre que els cercadors, les ONG, les pàgines dedicades als jocs o al còmic, a més dels grups de comunicació, se situen en la banda alta i molt alta, amb l'Església catòlica, els bancs i les caixes, la telefonia mòbil, la moda i la missatgeria, a més dels electrodomèstics, els laboratoris i les grans empreses multinacionals apareixen amb un perfil més baix, i en alguns casos amb un nombre de webs en català que no arriba a la meitat. En altres sectors, el català no ocupa ni la tercera part dels webs que hi ha.

Distinció negativa

A més d'observar els sectors en general, el baròmetre, amb aquest còmput, atorga reconeixements positius i negatius a les empreses de cada sector en funció de la seva predisposició a fer servir el català a internet.

Els que han merescut distincions negatives pel que fa a la seva falta d'activitat en català a la xarxa en català són empreses catalanes o amb capital català (Colomer Group, Godó, Inditex, Miró, Almirall, La Sexta) o en tot cas instal·lades a Catalunya (El Corte Inglés, Seat), a més de la Feria de Valencia i Defensor del Pueblo, l'única institució pública que figura en aquesta llista.

Campanya per a YouTube

Entre les accions recents per incrementar l'ús del català a internet que l'entitat WICCAC hi ha la nova rebaixa de preus per obtenir un domini .cat i la campanya que demana serveis de YouTube en català, restringida per ara a un miler de suports i impulsada des de Flog, una xarxa social orientada cap a "la normalització del català a internet", com declaren al seu portal.

WICCAC és una agrupació per a la participació dels seus membres que aplega els responsables de portals d'internet, en aquests moment quasi dos centenars.
Anar al contingut