Barcelona/Karma Peiró

La vida és mòbil i en versió 2.0

La sessió sobre els mòbils 2.0 ha ofert un panorama complet de com està creixent l'ecosistema de les aplicacions i funcionalitats dels "smart mobiles" o telèfons intel·ligents. Tot és possible i tot ha de ser instantani. Segons els principals representants de xarxes socials, d'operadors i de fabricants els usuaris finals volen dins els seus aparells el mateix que troben als portàtils: internet a un ritme trepidant.

Actualitzat
Fa molt poc temps, menys de dos anys, parlar de la Web 2.0 a internet era la novetat, el lloc al qual calia aspirar com a empresari, organització o persona en aquest món globalitzat i hiperconnectat. I tothom visualitzava aquest panorama a través dels portàtils o els ordinadors de sobretaula. Però això ja és obsolet: ara més que mai, la vida serà mòbil i en versió 2.0.

Així ho han demostrat els participants a la sessió Completing the 2.0 Reality with Mobile, que ha reunit a la mateixa taula vocals d'Opera, Facebook, Twitter, YouTube, Orange, Movidia o Wikimedia Foundation, entre molts altres. "Els usuaris de mòbil de qualsevol part del món volen, sobretot, entrar al web, interactuar a internet de manera ràpida i per pocs diners", ha dit Christian Krogh, representant d'Opera, un dels principals navegadors web per a mòbils.

Les paraules de Krogh també han servit per situar-nos en el moment actual: "Al món n'hi ha més de sis mil milions de persones. Fa una dècada, només n'hi havia tres-cents milions de connectades. Avui ja superem els mil sis-cents milions de persones amb accés a internet des de diferents aparells. Estem vivint un moment increïble, tecnològicament parlant, on el mercat té un futur exponencial enorme".

Durant la sessió s'ha fet un repàs de com els operadors poden redefinir l'experiència de 2.0 cap als mòbils. També s'han plantejat preguntes sobre els canvis d'hàbits dels consumidors amb una tecnologia innovadora i fàcil d'usar com, per exemple, mitigar la pèrdua d'ingressos quan se substitueixen els SMS dels mòbils per l'ús gratuït de Twitter.

L'opinió generalitzada de tots els participants és que el mercat mòbil creix i és imparable; que l'usuari cada cop reclamarà més aplicacions i capacitats dins els seus aparells i que aquests estiguin dotats de connexions ràpides per transmetre vídeos, imatges en 3D o programació de televisió en directe. I els fabricants tenen molt a veure en aquest desenvolupament.

Però els altres grans jugadors d'aquest "partit" són els creadors de xarxes socials que han de facilitar a l'usuari la possibilitat d'interactuar tant o més com el que es connecta actualment des d'un portàtil. En paraules de Chamath Palihapitiya, vicepresident de Creixement, Mòbils a Facebook: "Som en l'explosió mòbil. La manera com la gent consumeix internet canvia a grans velocitats. I tothom vol estar connectat per compartir informació i interactuar".

Arribats a aquest punt, la pregunta podria ser: però tot això és realitat o només projecció de futur? Tenen tots els usuaris mòbils intel·ligents que permeten tantes aplicacions? Fins on arriba la cobertura dels operadors actualment? Si pensem únicament en el món desenvolupat, bona part del que s'ha dit avui probablement se superarà en el Mobile World Congress del 2011. Però, som en un món global: ens volem connectar i interactuar amb altres continents no tan desenvolupats tecnològicament?

En resposta a moltes d'aquestes preguntes, sorprèn escoltar que entre els llocs més visitats des dels mòbils a Indonèsia, Kènia o Sud-àfrica es troba YouTube, Twitter, Facebook, Wikipedia, Google, etc. Els mateixos resultats o molt semblants que als EUA o al Canadà.

Els darrers cinc minuts han estat per les previsions a curt termini del món mòbil que ens espera. La majoria ha coincidit que cal invertir més en desenvolupament i que tot passarà pel vídeo d'alta definició, amb nous dispositius i pantalles més grans per visualitzar imatges en moviment, potser en 3D, i la convergència de múltiples plataformes des del PC fins a la TV.
Anar al contingut