Granollers / janquim

La xarxa social espanyola Tuenti creix a Catalunya des que ofereix servei en català

Prop de 300 bloguistes catalans s'han inscrit a les terceres jornades de la Catosfera, que tenen lloc al recinte d'una antiga fàbrica tèxtil de Granollers. A la sessió inaugural hi han acudit més d'un centenar de persones que han debatut en una jornada que s'ha distingit per un grau de participació molt alt, en contrast amb altres convocatòries basades en ponències que cal escoltar. La conferència d'obertura ha servit de presentació formal de Tuenti des que va traduir al català els seus serveis.

Actualitzat
La xarxa social espanyola Tuenti creix a Catalunya a un ritme superior que a la resta d'Espanya, tot i que va començar amb una base molt més dèbil, segons que ha explicat el seu principal responsable, Ícaro Moyano, a la sessió inaugural de la 3a Catosfera, que ha aplegat més de cent bloguistes a Granollers.

Moyano està convençut que les xarxes tenen més potència si s'adapten a un territori concret i assegura que en realitat internet no està dominat per grans corporacions californianes sinó per tot d'empreses molt arrelades en entorns locals.

Des que ofereix un servei en català, fa poques setmanes, a més de les altres llengües oficials en territoris espanyols, Tuenti ha vist com augmentava el nombre dels seus membres. D'aquesta manera Tuenti veu confirmada la seva tesi sobre la demanda de xarxes de proximitat.

Moyano ha exposat les dades que l'empresa fa anar i que semblen demostrar que el "prime time" d'internet coincideix amb el de la televisió, perquè els usuaris fan servir l'ordinador mentre tenen el televisor engegat.

Una prova d'aquesta concurrència d'audiències (terme que fa servir el professor Enrique Dans) és que durant la mitja part d'un partit de futbol important es comprova un increment dels missatges enviats. També confia molt en la responsabilitat dels usuaris i com a certificació explica que el 90% dels que es troben a Tuenti només permeten veure els seus continguts a aquells que tenen contactats. "Els més joves", ha dit, "saben fer ús de la seva privacitat".

D'aquesta manera ha començat la 3a Catosfera, inagurada per president del Parlament, Ernest Benach, i l'alcalde de Granollers, Josep Mayoral. Benach ha aprofitat l'encontre amb els bloguistes per demanar més implicació ciutadana i per lamentar que els polítics no responguin a les demandes de les persones. En aquest sentit, s'ha mostrat molt crític amb l'estat actual de la llei electoral.

El terme Catosfera prové d'una proposta de Toni Ibáñez, promotor de l'anomenada "catosfera literària".

La primera Catosfera va servir per dirimir qüestions fundacionals, com ara l'ús del terme "blog" amb una lletra ge o amb una ce, o qui es convocava. La Catosfera havia de decidir si es limitava als bloguistes que publiquen en català o si es referia a tots els bloguistes catalans sigui quina sigui la seva llengua d'escriptura.

Superat el debat, aquesta tercera trobada només ha aixecat una breu polèmica al voltant de la seva organització, a càrrec d'una empresa especialitzada en serveis a internet. Aquesta professionalització ha merescut un apunt crític del periodista Saül Gordillo, director de l'Agència Catalana de Notícies, que va tenir resposta al blog de Marc Vidal, el director general de Cink i promotor de la Catosfera.

Fora d'aquest "incident", la Catosfera sembla consolidar-se i aquest any s'hi han inscrit més de 300 persones. El seu programa mira d'acostar-se a totes les qüestions que tenen a veure amb internet, i com és habitual es pot seguir gràcies a un blog i a un servei a Twitter

A més, durant tota una setmana Granollers ha viscut un encadenament de múltiples sessions sobre l'ús d'internet a l'empresa o a l'escola, en una iniciativa que l'alcalde de la ciutat ha qualificat d'intent seriós de combatre la fractura digital.

A quarts de deu de la nit encara resistien mig centenar d'assistents per debatre sobre les possibilitats del vídeo a la xarxa i la manera com ha canviat el seu consum a la xarxa. Les primeres conclusions són que les noves eines han facilitat a tothom crear continguts i distribuir-los, però sobretot ha fet un salt la manera de mirar la pantalla. Els ponents són Xavier Güell (Tendencias TV i Weyoose.com), Albert Garcia Pujadas (Nikodemo), Marta Kahlo (Dadanoias) i Joan Planas (Joanplanas.com).
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut