janquim / internet

Neix a internet una comunitat sobre els vins i els caves catalans

Els vins catalans arriben a internet i ho fan en un lloc especialitzat en els productes enològics del país que es distingeix per la seva voluntat de crear comunitats d'aficionats. Per això, els seus impulsors s'hi refereixen com "la primera comunitat virtual de vins i caves" i posen en relleu les possibilitats que les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) permeten a la distribució del vi.

Actualitzat
El web de Vintaix vol agrupar-ne els aficionats, sense que hagin de ser experts, i els ofereix diverses eines per intercanviar opinions i compartir el gust pels vins, com ara un blog, un canal de vídeo i contactes amb les xarxes socials. A Facebook, per exemple, Vintaix ja ha aplegat quasi un miler de contactes. El repte és que vulguin participar també a la comunitat que han creat.

Com explica al 3cat24 el seu promotor, Miguel Figini, Vintaix es caracteritza per la pretensió de posar-ne en contacte els aficionats, més enllà de les aproximacions professionals. Tant és així, que tenen un espai dedicat als que s'interessin pels vins barats.

L'altre element distintiu és la seva aposta exclusiva pels vins i els caves catalans. "És una llàstima", assegura Figini, "que tres quartes parts dels vins del país s'exportin", i que en canvi els catalans consumeixin sobretot vins de la resta d'Espanya. Vintaix pretén oferir una finestra als productors vitivinícoles catalans perquè enllacin amb els clients. A la vegada, vol "donar a la gent el que busca: la prescripció entre iguals, d'aficionat a aficionat".

No es tracta d'una distribuïdora de vins que ara ho fa via internet, sinó d'un negoci nou que Figini i els seus col·laboradors creuen que té possibilitats de reeixir, al costat d'altres iniciatives igualment recents, com Uvinum o Verema.

Altres portals

Uvinum té la seu a Barcelona i pretén competir, des de fa poc, amb xarxes semblants dels Estats Units, amb més recorregut, com és el cas de Snooth, mentre que Verema aposta pels tastos de vins i el repte dels tastadors a cegues.

Sense aquesta vocació d'arribar al gran públic i amb una orientació cap al sector professional, ja funcionen Sommelieralumni (una iniciativa privada que segueix una mica la ruta del nord-americà Open Wine Consortium, una xarxa amb milers de professionals) i Debatdevi (projecte públic de l'Incavi que vol contribuir a actualitzar el sector).

La periodista Gemma Urgell ha contribuït fins no fa gaire al llançament d'aquest projecte i és ara mateix un dels observadors informats de la relació entre la cultura del vi i les TIC (ha publicat un article extens sobre aquesta qüestió a la revista de l'Associació Catalana d'Enòlegs).

Des de la seva experiència, Urgell creu que "pel sector del vi és fonamental fer servir les eines TIC perquè permeten compartir la informació i posar en contacte el consumidor amb el productor". Per molts cellers, que no tenen capacitat de despesa per a la publicitat en els mitjans massius, "internet és una oportunitat", assegura.

Transmetre autenticitat 

També està d'acord que les recomanacions poden arribar a tenir un paper essencial, de la mateixa manera que ja influeixen en decisions sobre el consum d'ofertes de turisme. "El paper dels prescriptors podria ser molt destacat si tinguessin l'èxit que en anglès han trobat, per exemple, Jancis Robinson o Guy Vaynerchuk", augura.

Per anticipar el futur, Urgell proposa "observar què passa als Estats Units, on tots els cellers que volen tenir una mica de ressò aposten per les noves tecnologies". Però adverteix que per mostrar-se a internet "cal ser autèntic, transparent, i estar disposat a conversar amb els consumidors". Internet permet als cellers contactar directament sense intermediaris però també els obliga a dedicar temps i imaginació a aquesta oportunitat.
Anar al contingut