Girona

El conseller Nadal reconeix deficiències a Rodalies i es compromet a tenir un bon servei en un any

El traspàs aquesta setmana del servei de Rodalies a la Generalitat ha obert la porta a un seguit de millores que els usuaris esperen amb candeletes però que encara tardaran almenys un any. Així ho ha pronosticat el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, en dues entrevistes a Catalunya Informació i Televisió de Catalunya aquest diumenge. Es començarà per oferir una millor informació i plans alternatius més eficaços contra les incidències, i és que Nadal ja ha avisat que les obres de l'AVE encara causaran alguns problemes. Altres prioritats seran la neteja dels combois, la freqüència de pas i els horaris. Nadal adverteix que controlarà més directament Renfe.

Actualitzat
La tant reivindicada gestió del servei de Rodalies ja és en mans de la Generalitat i ara toca començar a millorar-lo. Però que ningú es pensi que és arribar i moldre, alerta el conseller Nadal. "Ens fa molta il·lusió fer-nos càrrec d'aquest servei perquè de manera progressiva, gradual, no immediata, vagi millorant la percepció que tenen els usuaris de Rodalies". En aquest sentit, el conseller ha detallat que "en un any es notaran coses".

El traspàs comporta que la Generalitat gestioni directament els 190 trens de la xarxa i el personal de Rodalies (unes 900 persones) i, per tant, podrà fixar els horaris, les freqüències de pas, les tarifes i la informació als usuaris.

Primer pas: millorar la informació

Nadal ha afirmat que una de les primeres millores que s'apreciaran serà la informació, ja que el govern té previst ubicar a Barcelona el servei d'atenció telefònica perquè "l'usuari se senti més ben informat i més ben atès". Segons el conseller, "un servei de proximitat dóna més garanties que una gestió allunyada".

Segon pas: gestionar millor les incidències

"Jo no vull enganyar ningú, vull que la gent sàpiga que tornarà a haver-hi talls". Les obres de construcció de l'AVE continuaran interferint a les línies de Rodalies, sobretot a les del sector nord de Barcelona. El conseller és clar en aquest punt però es compromet que el tall serà explicat i substituït per alternatives que siguin enteses de forma eficaç per tothom.

Tercer pas: Renfe, a examen


"He dit als responsables de Renfe que pujaré a totes les línies de Rodalies i entraré a tots els lavabos de tots els trens, i els vull nets. I amb això, els vull dir que estan començant a tenir un amo, que estarà molt al damunt".

Renfe és la companyia que presta el servei de Rodalies ara, per encàrrec de la Generalitat, però el conseller Nadal adverteix que "si vol continuar-lo prestant s'ho ha de guanyar". I ha afegit: "Si Renfe vol cobrar bé i puntualment haurà de respondre a unes prestacions i exigències concretes".

Són prioritats dels mesos vinents el servei de neteja dels trens i les inspeccions, així com l'increment de freqüències i la puntualitat, algunes de les principals demandes dels usuaris d'aquest servei.

Quart pas: Rodalies més competitives

"El concepte 'rodalies' és que pari a tot arreu i és contradictori amb 'velocitat'. Ara, una cosa és parar a tot arreu i una altra la lentitud excessiva de la línia Manresa-Barcelona i Puigcerdà-Barcelona". La Generalitat també vol incidir en els temps de recorregut i en les freqüències d'algunes línies, i assegura que hi ha ajustos possibles a fer d'aquí a uns mesos. Per a una solució definitiva, però, cal construir un parell de túnels que el govern espanyol ja s'ha compromès a fer.

A l'espai "L'entrevista" de Catalunya Informació Nadal ha avançat que una de les primeres actuacions que es plantegen és el desdoblament de la línia Vic-Barcelona, com a primer pas perquè estigui desdoblada tota la línia entre la capital catalana i Puigcerdà.

Increment de la tarifa en un 6%


Amb el traspàs, la Generalitat també té veu i vot pel que fa a les tarifes, que aquest 2010 s'han incrementat un 6% de mitjana. Nadal explica que no es plantegen abaixar-les perquè "sabem quin és el cost del servei, que és molt superior al preu que paga l'usuari". El que sí que s'estan pensant és modificar títols, àrees i àmbits de l'organització de les diferents corones.

Anar al contingut