Madrid

El govern espanyol crea el Consell Estatal de Mitjans Audiovisuals, que podrà sancionar les cadenes de televisió

Aquest divendres s'ha presentat l'avantprojecte de la llei general audiovisual, que preveu un control més estret dels continguts que s'emeten per televisió. El govern prohibeix la pornografia en obert, relega a la matinada els concursos "call tv", determina que hi ha publicitat il·legal i blinda el futbol com a "interès general". Per tal de vetllar perquè la llei es compleixi, l'executiu crea el Consell Estatal de Mitjans Audiovisuals, que s'inspira en el Consell de l'Audiovisual de Catalunya, però que podrà sancionar les cadenes. Així, si una cadena emet un programa on, de forma injustificada, es fomenti algun tipus de discriminació (per edat, raça, gènere...), podria rebre una multa per part del CEMA de fins a un milió d'euros.

Actualitzat
La protecció dels menors, com a màxima prioritat

El govern de Zapatero posa la protecció dels menors com a primer objectiu, i articula una sèrie de prohibicions i sancions per les cadenes. La principal novetat és que es veta l'emissió en obert de pornografia, que, de moment, encara emeten moltes cadenes locals. Ara, aquest tipus de continguts només podran ser accessibles si són de pagament. També es prohibeix l'emissió de dia dels concursos televisius on els espectadors han de trucar per encertar un joc o endevinalla, i que el telèfon on han de trucar acostuma a ser de tarifa especial. Aquests "call tv" només es podran emetre d'1 a 5 de la matinada.

A més, els continguts perjudicials pels menors no podran emetre's de les 6 del matí a les 10 de la nit, i si es fa haurà d'anar específicament assenyalat amb símbols visuals i acústics. De fet, el govern obligarà que totes les pel·lícules, sèries i concursos disposin de la "qualificació per edats", és a dir, dels símbols que apareixen a la pantalla advertint que el contingut que s'emetrà no és recomanat per als menors d'una edat determinada.

Posar límits a la publicitat

La nova llei general audiovisual també pretén regular els continguts de la publicitat. En primer lloc, els anuncis no podran contenir missatges que puguin generar discriminació, com per exemple els estereotips. Així, la llei crearà el concepte de "publicitat il·legal", que el CEMA podrà denunciar i sancionar. A més, es prohibirà que els programes i les sèries infantils facin publicitat explícita i implícita d'algun producte durant el transcurs del programa, el que s'anomena "product placement". També la llei dóna llum verda perquè Televisió Espanyola es quedi sense publicitat, i determina de quina altra manera s'haurà de finançar, tot i que encara no ha transcendit.

Multes fins i tot milionàries

La principal novetat de la llei és que l'òrgan encarregat de vetllar per l'aplicació de la llei i pels drets dels ciutadans podrà sancionar les cadenes. Així, s'estableixen tres tipus de sancions (lleus, greus i molt greus) amb diferents quantitats d'imposició. Per exemple, una infracció lleu seria quan una cadena no facilita informació al CEMA quan aquest la vol investigar, i això es castigaria amb multes de fins a 100.000 euros. Si una cadena emet més publicitat de la permesa es considerarà una infracció greu, i es podrà penar amb multes de fins a 500.000 euros. Finalment, si un programa que s'emet fomenta l'odi, la discriminació, la violència... sense estar adequadament senyalitzat o justificat, la multa es pot enfilar fins al milió d'euros, i seria una infracció molt greu.

A part de tot això, la llei general audiovisual blinda els continguts d'interès general, és a dir que garanteix que el futbol i els grans esdeveniments amb molta audiència es vegin en obert sempre. També regula els continguts en alta definició i la TDT interactiva.
Anar al contingut