Washington

El cervell aprèn dels èxits i no dels fracassos, segons un estudi neurològic en micos

Aprenem dels èxits i no dels fracassos. Un estudi neurològic fet amb micos per l'Institut de Tecnologia de Massachusetts a Cambridge, als Estats Units, contradiu la dita popular que els humans aprenem més dels errors que dels encerts. Els científics han captat el procés d'aprenentatge i han observat com les cèl·lules cerebrals es tornaven més sintonitzades quan una conducta els duia a l'èxit que quan cometien una errada. I és que després d'una equivocació es produïen pocs o quasi nuls canvis en el cervell i tampoc hi havia millores en la conducta. Els experiments que han dut a aquestes conclusions s'han publicat a la revista "Neuron".

Actualitzat
Un equip de científics de l'Institut de Tecnologia de Massachusetts, conegut com MIT als EUA, creu haver trobat la resposta a per què els humans caiem una vegada i una altra en els mateixos errors. Earl K.Miller i els seus col·legues han obtingut instantànies del procés d'aprenentatge en el cervell que mostren com la cèl·lula neuronal canvia la seva resposta en temps real a partir de la informació que reben sobre una acció executada correctament o no. "Hem mostrat com les cèl·lules cerebrals miren si les conductes recents han tingut èxit o no."

Així, es va proposar a un grup de micos observar dos tipus d'imatges a l'ordinador. Les imatges del tipus 1 instaven els micos a mirar cap a la dreta, la segona a fer-ho cap a l'esquerra. Els micos usaven l'assaig i l'error per descobrir quines imatges es corresponien amb els diferents moviments. Així, els investigadors van descobrir que tant si les respostes dels animals eren correctes com incorrectes certes àrees del cervell ressonaven durant diversos segons amb els resultats de les seves respostes. Però l'activitat neuronal que seguia a una resposta correcta i a la recompensa que els donaven els científics ajudava els micos a fer millor la prova següent, cosa que no passava si la resposta anterior havia estat errònia. 

"Si el mico aconseguia respondre bé, un senyal es mantenia en el seu cervell dient-li 'ho has fet bé'. Just després d'una resposta correcta, les neurones processaven la informació amb més energia i de forma més eficaç i el mico era propens a respondre bé la pròxima qüestió", ha explicat el científic Earl K. Miller. En canvi, després d'un error no es produïa millora. En poques paraules, "només després dels èxits i no dels fracassos el processament cerebral i la conducta dels micos millora", ha resumit Miller.

L'estudi ha aclarit així els mecanismes neuronals que vinculen la informació de retroalimentació de l'entorn amb la plasticitat neuronal, l'habilitat del cervell per respondre davant de l'experiència. El treball té implicacions per al coneixement del procés d'aprenentatge i per a la comprensió i tractament dels trastorns en aquest procés.
Anar al contingut