Barcelona

Jordi Mayoral: "Alguna cosa podem fer davant la crisi. Per tant, fem-la"

Jordi Mayoral és l'autor de l'e-book "Adéu, crisi" , il·lustrat per Daniel Broto, que està tenint un èxit sorprenent a internet amb més de 10.000 descàrregues en només uns mesos. En aquests moments, l'autor du a terme un seguit de presentacions virtuals per 50 poblacions de parla catalana: de Perpinyà a Alacant i de Fraga a l'Alguer, passant per Palma, Barcelona, Sant Cugat, Vic , Lleida, Girona, Tarragona, València, etc.

Actualitzat
Amb 27 anys, Jordi Mayoral és el creador de la comunitat de blogs Lleidasfera, la pàgina web AixòToca i el director adjunt del Museu de Joguets i Autòmats de Verdú.

En aquesta entrevista ens explica els motius que l'han dut a escriure "Adéu, crisi", un llibre electrònic que per superar els pitjors moments econòmics recomana: "menjar-te la hipoteca subprime", "lligar per estalviar pasta" o "contactar a una ONG i aconseguir que algú t'apadrini". El millor de tot... és gratis!

De què va el teu llibre?
El llibre és una pluja d'idees, en clau d'humor, per superar la crisi.

Si faig cas d'aquestes idees... l'aconseguiré superar?
El llibre és divertit però realment algunes idees són aplicables i, sobretot, l'esperit del llibre. Crec que alguna cosa hi podem fer, davant la crisi; per tant, fem-la.

Per exemple?
Llegir llibres gratuïts per internet, anar a vendre refrescos davant la Sagrada Família (un pèl més barats que els del bar). No anar a comprar mobles a l'Ikea, sinó quedar-se a viure allà, etc.

Divertit i extravagant. No sé si molta gent s'hi animarà...
Potser sí...

I per què en format e-book?

Molt simple: havia de ser coherent. No seria lògic demanar que paguin diners per un llibre que et vol fer sortir de la crisi, no?

I tu què hi guanyes escrivint un e-book?
El més important és que cadascú faci el que cregui, però que es mogui en aquest moment de crisi. Jo m'ho passo bé, hi dic la meva i espero sortir-ne, també :)

Com?
El llibre neix d'aquesta sensació de fatiga (tothom en parla): no ens queixem més i busquem solucions! Jo he fet el llibre.

Això de fer una gira virtual de presentacions, en què consisteix?

Doncs és una idea nova i que vam creure que seria original. Si estem en crisi i una de les idees clau és estalviar, no anem de gira normal, fem-ho per internet que així serà de franc.

Veig per, exemple, que aquest cap de setmana el llibre es presenta a Mataró, Badalona, Viladecans, Andorra i la Seu d'Urgell.
Les presentacions estan adreçades a les poblacions, bàsicament als mitjans. Els fem arribar un Power Point que tothom pot consultar. A més, en un dia pots fer mig país, presentant-ho virtualment.

El llibre es va publicar a la xarxa a l'abril. Hi ha molta gent que t'està fent cas?  
En total hem superat les 10.000 descàrregues. Suposo que el preu hi deu haver ajudat... :) Primer va sortir en català "Adéu, crisi" i ara també està en castellà ("Adiós, crisis") a causa de l'èxit.

I no hi deus haver gastat gaire, en l'edició?
El pressupost del llibre no supera els 30 €, tot està fet en base a col·laboracions i gent que ha volgut donar-me un cop de mà. És una cosa que encara fa que l'èxit que està tenint tingui més mèrit.

Aquestes mans que t'han ajudant qui són?

L'equip és ampli i boníssim: el Daniel Broto com a il·lustrador del llibre, amics i familiars.

Has pensat a publicar-lo en paper? Potser subvencionat per algú i regalar-lo al metro?
[Riu] És una bona idea. L'esperit del llibre és que sigui gratuït, és curt i ràpid de llegir. Si algú s'anima a subvencionar-lo i es pot regalar, perfecte.

Suposo que també es pot trobar al Twitter, oi?

El llibre, com que és electrònic, ha estat pensat molt per internet, com Twitter o Facebook. També vam fer una perfomance presencial per Sant Jordi.

En què va consistir?
Vam anar a la Plaça Catalunya i vam regalar "vals" per descarregar-se el llibre i un sugus per a cadascú (així ens vam gastar els 30 euros de pressupost).

Creus que veurem cada cop més llibres electrònics amb campanyes promocionals a internet a causa de la crisi?
Segur que sí. Les editorials ja fan promoció a través dels seus webs i cada cop ho faran més. N'estic convençut. És una manera d'estalviar en prestatgeries.
Anar al contingut