Hostalets de Pierola

Investigadors catalans descobreixen una nova espècie d'homínid fossilitzat als Hostalets de Pierola

Investigadors de l'Institut Català de Paleontologia han trobat una mandíbula i una cara fossilitzades d'una nova espècie d'homínid, al qual han anomenat "Anoiapithecus brevirostis". El descobriment l'han fet a l'abocador de Can Mata, als Hostalets de Pierola, on els científics ja han fet altres descobriments. Es calcula que aquesta nova espècie que s'ha descobert va viure fa gairebé 12 milions d'anys, i pot aportar molta informació de l'evolució dels homínids. A aquest fòssil li han posat de nom Lluc.

Actualitzat
Els investigadors catalans han explicat que aquesta espècie de trets que estan a mig camí entre els homínids moderns i els primitius, com per exemple el seu rostre: l'os de la cara recuperat mostra que tenia el morro pla (com nosaltres), i per tant, és una espècie més propera que no pas les restes d'homínids trobades a Kènia, que es creia que eren les més emparentades amb els humans. En tot cas, els investigadors han volgut deixar clar que no és cap "baula perduda", però sí que els pot ajudar en la investigació de l'evolució dels homínids.

Aquest descobriment, que s'ha publicat a la versió digital de la revista "Proceedings of the National Academy of Sciences" (PNAS), reforça la hipòtesi que els homínids van arribar a Europa i Àsia provinents del continent africà.

La zona dels Hostalets de Pierola, a la comarca catalana de l'Anoia, és coneguda en el món de la paleontologia des de principis del segle XX per la presència de nombrosos jaciments d'animals fòssils. A principis dels anys setanta, es va començar a construir un abocador il·legal prop de la masia de Can Mata de la Garriga, que amb el temps es va legalitzar, i es va convertir en l'actual abocador de Can Mata. Més endavant, va ser necessari ampliar l'abocador, i l'empresa promotora va contractar un equip de paleontòlegs per fer un seguiment de les obres. A partir d'aquí es van començar a fer els primers descobriments, i actualment és una zona de recerca de l'Institut Català de Paleontologia. L'any 2004 es va fer el descobriment més important, un crani i un esquelet parcials de "Pierolapithecus catalaunicus", una espècie de simi antropomòrfic, que va ser publicat a la prestigiosa revista "Science".
Anar al contingut