Madrid

Generalitat, Ajuntament i Ministeri acorden el finançament de les obres de la Sagrera, que costaran 703 milions d'euros

Els governs català i espanyol i l'Ajuntament de Barcelona han tancat a Madrid un acord polític per finançar bona part dels 703 milions d'euros que costaran les obres de l'estació de la Sagrera. Més d'un terç d'aquests diners, uns 255 milions, es pagaran amb els diners extres per a inversions que preveu la disposició addicional tercera de l'Estatut. No obstant, l'acord deixa pendent de finançament més d'un terç del projecte, que haurà de sortir dels rendiments terciaris de la Sagrera. El conseller Nadal ha subratllat que les obres no aniran en detriment de cap altra inversió en infraestructures.

Actualitzat
Acord tancat per al projecte de l'estació de la Sagrera amb la firma del conveni per finançar-la. La rúbrica l'han feta l'actual ministre de Foment, José Blanco, amb l'alcalde Hereu i el conseller d'Obres Públiques, Joaquim Nadal.

El conveni estableix que l'Adif aportarà 161 milions d'euros, tal com ja s'havia compromès, mentre que l'Estat hi posarà 255 milions d'euros que sortiran dels recursos que l'Estatut preveu que s'han d'invertir a Catalunya. No obstant, encara ballen uns 287 milions d'euros que hauran de sortir dels aprofitaments terciaris de l'estació; això és dels rendiments immobiliaris de les oficines, l'hotel i els comerços que es faran sobre l'estació. Segons el ministre, si d'aquí a dos anys continués la crisi econòmica actual, s'articularien els mecanismes necessaris per no aturar l'obra. En total, l'obrà costarà 703 milions d'euros.

Blanco ha indicat que la primera part de les obres es licitarà aquest estiu. Seran 638 milions d'euros que es licitaran per a l'estructura de l'estació ferroviària (398,8), l'estació d'autobusos (28) i els accessos a la Sagrera (211,4).

El ministre de Foment ha destacat que l'Adif farà "la major licitació d'obra civil" des que va entrar en funcionament. Blanco s'ha mostrat "convençut que l'obra passarà a ser una de les senyes d'identitat" de Barcelona. Per la seva part, Nadal ha subratllat la inversió "insòlita" del projecte i ha negat que hagi d'anar en detriment de qualsevol de les altres inversions a Catalunya, mentre que Hereu ha ressaltat el lideratge de la inversió pública en temps de crisi.

Com serà l'estació de la Sagrera?


José Blanco ha detallat les característiques que tindrà la nova estació intermodal, on tindrà cabuda l'alta velocitat, els trens de llarga distància i Rodalies, el metro i els autobusos urbans i interurbans. Concretament, ha explicat que la Sagrera tindrà deu vies i cinc andanes per a alta velocitat i vuit vies i quatre andanes per a trens convencionals.

A més, tindrà accés a les línies 4 i 9 de metro, i connexió amb els autobusos i fins a 2.800 places d'aparcament. Però el que més ha volgut destacar Blanco ha estat la gran coberta sobre el conjunt de l'estació que dominarà la Sagrera i que té voluntat de convertir-se en un espai públic.

Blanco ha reconegut que l'acord ha arribat després d'un procés "llarg i no exempt de dificultats". I és que el primer conveni per a la construcció de l'estació de la Sagrera data del 2002. El ministre ha indicat que aquell acord seria ara "d'inviable execució" i ha indicat que el ministeri no ha desaprofitat el temps i ha executat obres que ara permetran emprendre l'estació.

ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut