Entrevista de Manel Laborda

"Els EUA i el Carib, de les poques destinacions internacionals que se salven de la crisi"

El turisme, com tot el que té a veure amb l'oci, és un dels sectors, "a priori", més damnificats per la crisi econòmica en què ens trobem immersos. I en aquest context arriba la Setmana Santa, període de vacances per a uns, però, sobretot, avantsala de les vacances d'estiu, que servirà de termòmetre per calibrar l'abast de la crisi en aquest sector, un dels motors econòmics de Catalunya. És per això que des del 3cat24 hem volgut conèixer tant les previsions com les mesures que s'estan prenent per intentar minvar els efectes de la crisi sobre el turisme a casa nostra. Sobre tot això n'hem parlat amb en Francesc Carnerero, president de l'Associació Catalana d'Agències de Viatges (ACAV).

Actualitzat

Manel Laborda


Com noten la crisi les agències de viatges catalanes?

Les agències de viatge catalanes no som alienes a la crisi i en aquests moments notem un descens en el nombre de reserves. A l'ACAV hem realitzat una enquesta entre els nostres associats que marquen una clara tendència a la baixa en les reserves de Setmana Santa, al voltant del 12%. Tant les agències emissores com receptives estan patint els efectes de la crisi i ara mateix les reserves es troben en números molt inferiors als del 2008. En general esperem que l'última hora animi les vendes.

Quines són les destinacions més buscades entre els clients? Què retallen?

Tots les destinacions experimenten el descens de les reserves, però és més accentuat en les internacionals, entre les quals únicament se salven els Estats Units i destines habituals com el Carib o l'Àsia, on destaca Tailàndia. Entre les destinacions més demanades per aquests dies de Setmana Santa destaquen les ciutats europees (Roma, Londres, París i Eurodisney, Egipte i Turquia) i els creuers pel Mediterrani. A escala nacional, les illes (tant les Balears com les Canàries), Catalunya, costes i zones com Madrid o Andalusia concentraran la majoria dels turistes.

Com afecta internet la feina de les agències?

Internet s'ha convertit en una eina al servei del consumidor però també de les agències de viatges. Ara es pot agilitzar la recerca d'informació complementària per als clients, afavorint així el servei afegit de les agències.

Què han de potenciar les agències per sobreviure als reptes de futur?

Les agències han de realitzar un procés important d'adaptació als nous temps. Ara mateix els aspectes a potenciar són: l'atenció al client, una alta especialització, la professionalització dels treballadors, incentivar les accions de promoció, escollir proveïdors de qualitat amb garanties i serveis, crear valor i aportar coneixement al viatge. Per aconseguir tot això també és necessari analitzar les polítiques de costos i aplicar de forma correcta les noves tecnologies.

Anar al contingut