"El Cafè de la República"

Els detalls del pla de Rodalies

Actualitzat
Divendres passat el Consell de Ministres va aprovar el Pla de Rodalies per a Barcelona 2008-15. Com veuen pel nom, ja anem amb retard. En tot cas, l'objectiu és ben clar: posar fi al caos de Rodalies Renfe de Barcelona. Avui estem en disposició d'explicar-los exactament quines són les mesures més destacades d'aquest pla.

Noves estacions

El pla preveu la creació de nou estacions noves. A més, hi haurà onze nous intercanviadors per fer més fàcil l'enllaç entre línies, i s'eliminarà progressivament la possibilitat de fer canvis d'andana en superfície, és a dir, creuant les vies.

Modernització d'estacions
El Ministeri de Foment preveu una doble actuació a les estacions. D'una banda, es modernitzaran les estacions més deteriorades. De l'altra, es perveu homogeneïtzar totes les estacions, a fi d'obtenir una imatge més uniforme i moderna.

Estacions més accessibles
El Pla de Rodalies preveu que totes les estacions de Rodalies siguin totalment accessibles per a persones amb mobilitat reduïda.

Andanes més llargues i més altes
S'allargaran totes les andanes fins a 200 metres de llargada, per poder acollir trens de més capacitat. També s'adequarà l'altura de les andanes a la dels trens.

Actualització de la tecnologia
Es modernitzaran els sistemes de senyalització de Rodalies i se'n renovarà la catenària. Als túnels, tota la catenària serà rígida. A més, es crearan noves subestacions elèctriques. Tot plegat, per evitar incidències tècniques.

Més quilòmetres de via
El nombre de quilòmetres de via de Renfe creixerà. Concretament, hi haurà 25 quilòmetres de nous.

Desdoblament de diversos trams de via única
Paral·lelament a l'augment dels quilòmetres de via, tota la xarxa de Rodalies de Barcelona serà desdoblada. Bàsicament, això inclou la doble via a partir d'Arenys, a l'Alt Maresme, i també doblar la via a la línia de Vic. En total, 80 quilòmetres que actualment són de via única seran desdoblats.

Estudi de la nova línia orbital
Com a complement al Pla de Rodalies, Foment es compromet a començar els estudis de la futura línia orbital que unirà Vilanova i la Geltrú amb Mataró passant per Terrassa, Sabadell i Granollers.

Aparcament dissuasiu
El pla preveu la creació de gairebé 7.000 noves places d'aparcament dissuasiu, perquè la gent opti per deixar el vehicle privat a les estacions i agafar el tren per als desplaçaments més llargs. Això hauria de descongestionar, per exemple, les entrades per carretera a la ciutat de Barcelona.

El canvi d'esquema
Com a complement a totes les mesures anteriors, l'esquema actual de línies de Renfe canviarà.

La línia de Vic
La línia de Vic, que ara acaba a l'Hospitalet, arribarà fins a Castelldefels, aprofitant la construcció de la línia interior entre Cornellà i Castelldefels.

La nova línia de la costa

Es crearà una única línia de la costa, unint la línia del Maresme amb la pota sud de la C2, de manera que una sola línia anirà de Blanes a Sant Vicenç de Calders passant per Mataró i Vilanova.

La línia per l'interior

Això comportarà la unió de la C2 nord i la C4 sud: una sola línia anirà de Maçanet a Sant Vicenç de Calders passant per Sant Celoni, Granollers, Martorell i Vilafranca del Penedès.

De Manresa a l'aeroport sense transbords
La C4 nord, la línia de Manresa, que actualment arriba fins a Sant Vicenç de Calders passant per Vilafranca, acabarà en un futur a l'aeroport.

El resum
Quan finalitzi el pla, les línies de rodalia de Barcelona estaran integrades per un total de 492 quilòmetres de via. L'oferta de trens creixerà un 60%, el temps de viatge es reduirà una cinquena part de mitjana i en el 99% dels casos els retards acumulats dels trens seran inferiors als 3 minuts. En total, el servei de Rodalies arribarà a 80.000 persones més que avui.

Tot això està molt bé. Són les intencions. Ara caldrà veure què acaba sent realitat. I fent una mica d'advocat del diable cal dir que a Madrid s'hi construiran 115 nous quilòmetres de via, pels 25 de Barcelona. També tindran 24 noves estacions. Nosaltres, ni la meitat. I és que a Madrid juguen amb avantatge: disposaran de 1.000 milions d'euros més.

Redacció: "El Cafè de la República"

NOTÍCIES RELACIONADES
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut