Barcelona

Empresaris i institucions catalanes tanquen la compra de Spanair

Empresaris i institucions catalanes han tancat aquest divendres, després d'un mes i mig d'intenses negociacions, la compra d'un 80,1% de Spanair. Scandinavian Airlines conservarà un 19,9% de l'aerolínia i es fa càrrec dels deutes de la companyia. La nova propietària de Spanair és la societat Iniciatives Empresarials Aeronàutiques. Entre el seu accionariat hi ha Catalana d'Iniciatives, el Consorci de Turisme de Barcelona, Volcat 2009, Fira de Barcelona, un grup d'empresaris hotelers i del sector turístic català i altres empresaris de la resta d'Espanya. La compra implicarà una ampliació de capital per un import de 100 milions d'euros. En les pròximes setmanes es configurarà la composició accionarial definitiva.

Actualitzat
Segons el pla de negoci, Iniciatives Empresarials Aeronàutiques vol establir Barcelona com a plataforma de creixement, cancel·lar línies deficitàries i reduir costos millorant les operacions i l'oferta.

Amb més de vint anys d'història, Spanair ja ha transportat més de 100 milions de passatgers i actualment opera més de 200 vols diaris. Actualment és la segona companyia aèria espanyola i forma part de l'aliança Star Alliance.

L'any passat SAS va posar a la venda l'aerolínia, però després de mesos de negociacions amb diferents grups, l'aerolínia escandinava va suspendre el procés. Spanair està immersa en un pla de reestructuració que implica l'anul·lació d'alguns vols i la supressió d'un miler de llocs de treball.

Des de principi d'any ha registrat pèrdues, sobretot per l'alt preu del petroli, però també per la baixada de passatgers. L'accident a Barajas del mes d'agost encara va agreujar més les pèrdues de la companyia.

L'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, ha explicat que l'operació de Spanair i la fusió entre Vueling i Clickair donen un nou impuls a l'aeroport de Barcelona. L'alcalde de Barcelona creu que la compra de Spanair per part d'un consorci català és una bona notícia, perquè es tracta de "gent disposada a tenir el control estratègic d'una companyia" i això, segons Hereu, és positiu. De tota manera, també ha destacat que la situació milloraria si Catalunya tingués "més decisió estratègica a l'aeroport del Prat".
Anar al contingut