Barcelona

La velocitat variable a la C-31 i a la C-32 s'estrena amb petits desajustos

El Servei Català de Trànsit ha posat en marxa des de les set d'aquest dijous al matí el límit de velocitat variable als accessos a Barcelona per l'autovia de Castelldefels -la C-31- i l'autopista del Garraf -la C-32-, tot i que durant els primers dos mesos no se sancionarà els conductors que incompleixin la mesura. Aquesta és la primera fase d'un sistema que modificarà la velocitat màxima permesa depenent de variables com la congestió, la contaminació, els accidents i la meteorologia. En el primer dia de la mesura, el director de Trànsit, Josep Pérez-Moya, ha admès petits desajustos i ha demanat temps perquè tothom s'hi acostumi.

Actualitzat
El primer dia d'aplicació de la velocitat màxima variable als accessos a Barcelona pel Nus del Llobregat fins a Castelldefels per la C-31 i la C-32 no ha generat cap problema de trànsit, però tampoc ha contribuït a solucionar-ne.

A l'autopista del Garraf, cap a les set del matí s'havien de posar en marxa els senyals lluminosos. Amb alguns retards i alguns senyals apagats, la velocitat màxima permesa ha arribat a ser de 70 quilòmetres per hora a la zona de Sant Boi i Viladecans, la de més retenció. Al llarg de la C-32 els nous senyals són al costat dels estàtics que indiquen 80 quilòmetres per hora, però prevalen els lluminosos.

On hi ha velocitat variable?

En el cas de la C-31, el tram on s'utilitza la velocitat variable és el comprès entre Castelldefels i la plaça Cerdà de Barcelona -19,4 quilòmetres-, mentre que a la C-31 funcionarà en els 14,3 quilòmetres que uneixen Castelldefels i el Nus del Llobregat.

L'aplicació d'aquesta mesura ha suposat la instal·lació de 175 senyals lluminosos en portals a l'altura de cada quilòmetre i la col·locació de senyals laterals als accessos a les dues vies, a més d'un panell de missatges variables i tres càmeres a la sortida de l'aeroport del Prat, a la B-20.

Un programa informàtic gestiona les dades recollides en estacions de presa de dades instal·lades cada 500 metres i se sap a temps real la velocitat mitjana dels vehicles per cada sentit. El sistema funciona de manera automàtica i determina la velocitat màxima necessària a cada moment, tot i que, en cas de successos inesperats, es pot controlar de forma manual.

Els radars estaran connectats a aquest sistema informàtic i s'actualitzen segons les velocitats estipulades, tot i que hi haurà un temps de marge perquè el conductor pugui adaptar la velocitat del seu vehicle. Els canvis es fan en intervals de 10 quilòmetres per hora i quan la velocitat canviï farà una parpelleig durant deu segons fins que quedi fix.

Quan faltaven poques hores per a la implantació d'aquesta mesura, aquest dimecres s'han sentit diverses opinions que reclamen que, si s'escau, les limitacions puguin ser a l'alça, per sobre dels 80 quilòmetres per hora. Una opció que, com ha afirmat el president de la Generalitat, el govern no preveu fins que els indicadors de contaminació de l'àrea metropolitana no millorin.

Està previst que, després de l'estiu, la nova limitació variable també es posi en marxa a la B-23/AP-2 i l'any 2010, als accessos nord de la ciutat.

Si ets un usuari habitual d'alguna d'aquestes vies, explica'ns la teva experiència.
NOTÍCIES RELACIONADES
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut