Barcelona

Totes les comarques tindran tarifes de transport integrades i es crearan xarxes de rodalia ferroviàries a Girona, Tarragona i Lleida

El govern de la Generalitat ha aprovat el pla de transport de viatgers que es desenvoluparà fins al 2012 per tal de millorar l'oferta de transport públic de Catalunya. Un dels objectius és aconseguir una integració de tarifes a totes les comarques, de manera que es pugui viatjar per qualsevol indret de Catalunya amb diferents mitjans de transport sense haver de canviar de bitllet. El pla preveu crear xarxes de rodalia ferroviàries a Girona, Tarragona i Lleida, i un servei de trens de mitjana distància per la línia d'alta velocitat, amb parades en ciutats intermèdies, com Vilafranca, Tortosa i Figueres. També es preveu, pel que fa a l'autobús, crear noves connexions directes entre caps de comarca i les quatre capitals catalanes amb un 30% més d'oferta. El pressupost per a la millora del transport en carretera és de 840 milions d'euros.

Actualitzat
L'increment d'un 30% de l'oferta de serveis d'autobús amb la creació de 40 línies és un dels eixos del pla. D'aquestes línies, 24 seran connexions directes, és a dir, enllaçaran capitals comarcals i nuclis de més de 10.000 habitants amb les capitals de demarcació, a velocitat comercial alta i sense parades. A més, crearà estacions d'autobús a localitats com Palamós, l'Aldea o Berga i s'habilitaran més "carrils bus" interurbans, especialment als corredors d'entrada a Barcelona. També es vol reduir el temps d'espera en els transbordaments.

Les actuacions en els serveis ferroviaris estan condicionades al traspàs de les competències. Tot i això, el pla de transport vol aprofitar la infraestructura de l'alta velocitat per connectar millor els principals nuclis del territori. Es preveu la creació de cinc línies de tren d'altes prestacions per enllaçar Figueres, Girona, Barcelona, Vilafranca del Penedès, Tarragona, l'Aldea i Lleida.

Hi haurà també nous serveis de rodalia a Girona, Lleida i Tarragona i es reestructurarà el servei a l'àrea de Barcelona, un cop s'hagi executat el traspàs de Renfe.

A la demarcació de Girona, el Govern vol crear dues línies noves per millorar la connexió de Girona amb Figueres i Riudellots de la Selva.

A Tarragona, les línies noves serien quatre, que enllaçarien Reus-Tarragona-Torredembarra i Sant Vicenç de Calders; Cambrils-Tarragona i Torredembarra; La Plana-Picamoixons-Reus-Tarragona; i les Borges del Camp-Reus-Tarragona.

Pel que a a Lleida, hi haurà tres línies que uniran Cervera-Lleida; Almacelles-Lleida-Balaguer i Lleida-Les Borges Blanques.

En el cas de les comarques de Barcelona, no es preveu cap línia nova, però la idea és que la C4 de Manresa s'allargui fins a l'aeroport del Prat i que hi hagi un enllaç un servei directe entre Martorell i Granollers, sense passar per Barcelona. Pel que fa als Ferrocarrils de la Generalitat, en el cas de la línia del Vallès el pla preveu que es passi de la freqüència actual d'un tren cada 12 minuts en les hores punta a un tren cada sis minuts als ramals de Sabadell i Terrassa. En la Llobregat-Anoia es reconvertirà la línia de mercaderies per millorar les connexions de viatgers entre els municipis.

Una aposta per la bicicleta

El govern de la Generalitat també ha aprovat el Pla Estratègic de la Bicicleta, que inclou nous carrils per a ús exclusiu d'aquest mitjà i més mesures per garantir la seguretat dels ciclistes i impedir robatoris.

L'executiu català preveu fer un inventari de camins en desús per convertir-los en pistes per a bicicletes, unes vies que se sumaran als 1.200 quilòmetres de carril bici que es volen construir a tot Catalunya fins al 2026. A mitjà termini, la Generalitat també s'ha plantejat que els usuaris del Bicing de Barcelona es puguin desplaçar per qualsevol població de l'àrea metropolitana.

En termes de seguretat, el pla inclou la creació de zones de pacificació del trànsit a tot el territori i impulsarà una assegurança voluntària que cobreixi la responsabilitat civil dels conductors de bicicletes davant danys a tercers.

També està previst adaptar la normativa de trànsit a l'ús de la bicicleta, una tasca que farà una comissió d'experts i representants del sector de la mobilitat.

D'altra banda, i per reduir els robatoris de bicicletes i la venda il·legal, el pla inclou la implantació d'un registre de vehicles que permeti identificar-ne el propietari i l'habilitació de llocs més segurs per custodiar-los.
Anar al contingut