Madrid

Només 18 persones s'han acollit en un mes i mig al Pla VIVE per renovar el cotxe

El Pla VIVE, desenvolupat per incentivar la compra de cotxes ecològics i renovar el parc automobilístic, està resultant un fracàs. Des que va entrar en vigor, a finals de juliol, i fins a meitats de setembre, només s'hi han acollit 18 persones, dues de les quals a Catalunya. Aquesta xifra, facilitada per l'Institut de Crèdit Oficial (ICO), suposa un ínfim 0,003% de les vendes comptabilitzades al mes d'agost. Un mes en què la caiguda de les matriculacions va ser del 42,3%, el pitjor en una dècada.

Actualitzat

Segons els càlculs del govern, el pla hauria d'acollir unes 250.000 operacions durant els dos anys en què es calcula estarà en vigor. Tot i que aquest període es podria escurçar si s'exhaureixen abans els 1.200 milions amb què està pressupostat.

Des del sector de l'automòbil, mai no han sigut optimistes i han previst un màxim d'entre 60.000 i 70.000 operacions. Segons els industrials, les condicions del Pla VIVE són insuficients i molt restrictives, ja que per poder acollir-s'hi s'ha de convertir en ferralla un vehicle amb més de 15 anys d'antiguitat i comprar-ne un altre que emiti menys de 120 grams de CO2 per quilòmetre. O fins a 140 grams si el cotxe està equipat amb elements de seguretat com el control d'estabilitat ESP o els avisadors dels cinturons de seguretat. A més a més, l'import de cada operació no pot superar els 20.000 euros.

D'aquesta quantitat, els primers 5.000 euros es financen a interès zero i la resta, a l'euríbor més 2,5%. La subvenció dels interessos va a cura de l'ICO. Durant els onze anys que va funcionar l'antic Pla Prever, es va subvencionar la compra de més de 3,3 milions de vehicles.

En les 18 operacions comptabilitzades fins a mitjans de setembre, l'import total per finançar ascendeix a 251.569,80 euros, xifra que suposa una mitjana de 13.976 euros per préstec.

Anar al contingut