Barcelona

Els immigrats de 8 a 18 anys passaran pels espais de benvinguda educativa sense un temps màxim d'estada

El conseller d'Educació, Ernest Maragall, ha ofert aquest divendres més detalls sobre com seran els espais de benvinguda educativa (EBE) que entraran en funcionament el primer trimestre del curs vinent, com a prova pilot, a Vic i a Reus. Aquests espais es dirigiran a escolars d'entre 8 i 18 anys, que no estaran subjectes a un temps mínim o màxim d'estada, sinó que es decidirà en funció de cada cas. L'objectiu final és incorporar-los al sistema educatiu amb garanties. Els EBE també estaran dirigits als familiars dels alumnes nouvinguts i no tancaran per vacances a l'estiu.

Actualitzat
Abans d'anar a l'escola o a l'institut, els alumnes nouvinguts que arribin a Vic o a Reus passaran a partir del curs vinent per un altre espai. Uns espais que encara s'han de construir o adequar, però que damunt del paper ja han pres forma. Rebran escolars d'entre 8 i 18 anys, que cada matí faran quatre hores de classe. Aprendran, per exemple, com és el sistema educatiu català i la realitat social i cultural en què es mouran a partir d'ara.

El contacte amb aquests alumnes també ha de servir per detectar les necessitats específiques dels nouvinguts. Aquesta informació es farà arribar al futur centre, de manera que la incorporació a l'escola sigui més fàcil. El temps d'estada de cada alumne variarà en funció de com evolucioni, però es pretén que sigui el mínim temps possible. Els alumnes que arribin entre setembre i abril s'hi estaran  el temps que l'equip de suport psicopedagògic cregui necessari. Pels arribats a partir del mes de maig, continuaran a l'EBE durant els mesos d'estiu, ja que aquestes aules estaran obertes tot l'any i hi treballaran quatre professionals.

Aquesta experiència pilot començarà a partir del setembre amb tres espais a Reus, als voltants del CEIP Doctor Alberich i Casas, l'IES Gabriel Ferrater i Soler i el col·legi La Salle, i un a Vic, a l'antic edifici de Casa Caritat, una zona aliena fins ara d'escoles i instituts. Cada espai tindrà capacitat d'entre 15 i 20 alumnes per grup, en diversos espais dividits en funció de l'edat dels nouvinguts. Les aules s'han intentat adequar a la demanda i s'espera que a Vic s'atenguin entre 60 i 80 alumnes i a la capital del Baix Camp entre 120 i 180.

L'any passat, Reus va acollir un total de 1.080 alumnes al llarg del curs. La matrícula viva a Vic, tal com es coneix aquesta incorporació progressiva, va ser de 400 alumnes. Els infants de 0 a 8 anys que arribin a meitat de curs no caldrà que passin per l'EBE i se'ls incorporarà directament a l'escola que se'ls designi. El Departament considera que, per l'edat, el seu procés d'integració és més fàcil.

Els alumnes no seran els únics que passaran les portes d'aquests espais. També està previst que ho facin els seus familiars que, en principi, hauran de participar en un seguit d'entrevistes, en total 10 hores, que serviran per explicar, per exemple, el calendari escolar, les activitats extraescolars o el sistema de beques i ajuts.

Quatre professionals -un mestre, un educador social, un monitor en assumptes d'oci i un integrador social- es faran càrrec d'aquests espais que, a més de comptar amb una zona de pati, estaran dotats d'equipament i mobiliari escolar, audiovisual i informàtic.

L'anunci de la creació dels espais de benvinguda educativa va estar envoltat d'una gran polèmica. Els detractors deien que segregava els alumnes immigrants. El Departament, però, està convençut que seran una eina útil per incorporar-los al sistema educatiu amb garanties. L'alcalde de Vic, Josep Maria Vila d'Abadal, creu que els nous espais permetran reduir el conflicte social i augmentar la integració. Per la seva banda, el de Reus, Lluís Miguel Pérez, assegura que malgrat la polèmica tota la comunitat educativa era conscient que alguna cosa calia fer per solucionar una situació que "distorsionava la realitat a les aules".
Anar al contingut