Madrid

Un de cada cinc internautes catalans considera internet imprescindible per viure

17 de maig, Dia Mundial d'Internet. Una efemèride que no cal commemorar perquè les xifres recorden que la xarxa viu de la celebració diària. Cada cop hi ha més internautes i estan més enganxats, en el bon sentit del terme. L'estudi "Ets On-line" d'una companyia d'assegurances fa un retrat robot dels usuaris catalans. Un de cada quatre destina més de quatre hores a navegar i un 60% més, entre una i tres hores. A més, el 18% dels catalans considera imprescindible la xarxa perquè forma part de la seva vida. Tots ells estan d'enhorabona en un dia mundial que reivindica, però, l'accés de tothom a les noves tecnologies.

Actualitzat

El 20% dels internautes catalans destinen més de quatre hores al dia a navegar per internet i un altre 60% es connecten una mitjana d'entre 1 i 3 hores diàries. En els extrems hi ha un 15% que navega menys d'una hora i un 8% que se n'hi està més de sis. Aquestes són algunes de les dades que es desprenen de l'estudi anomenat "Ets On-line", elaborat per la companyia d'assegurances Clickseguros.

Els sociòlegs responsables del treball s'atreveixen, a més, a fer per primera vegada una categorització dels internautes segons l'ús que fan d'internet. Al graó més baix trobem l'anomenat usuari passiu, un 16%, que utilitza la xarxa només per treballar. Un 22% són usuaris actius, que utilitzen internet per a l'oci o per informar-se. La gran majoria d'internautes, però, pertanyen al següent graó: el 44% són usuaris avançats, ja que compren i contracten a través d'internet. I, finalment, un 18% han arribat a l'escalafó més alt: són internautes 2.0, creen continguts i participen de tot. Aquest grup considera imprescindible internet perquè forma part de la seva vida. El perfil d'aquests usuaris és el de persones inquietes i poc conformistes, la majoria dones, amb necessitat d'informació i que els agrada l'esport i viatjar.

L'estudi ha analitzat una mostra de persones entre 20 i 54 anys considerades potencials usuaris i amb capacitat de compra per internet. Entre els serveis més sol·licitats pels internautes catalans hi ha la reserva d'hotels i vols, la compra d'entrades per a espectacles i la consulta d'operacions bancàries.

Internet guanya terreny a la televisió

Un altre estudi recent mostra que un 27% dels internautes espanyols afirmen que el temps que dediquen a mirar la televisió ha disminuït des que utilitzen internet, i un 17% llegeixen menys diaris en paper. La Fundació BBVA ha comparat aquestes dades amb les del primer estudi, fet l'any 2005, i constata un augment de sis punts en tots dos hàbits, encara que, en el segon aspecte, sis de cada deu enquestats es declara "fidel" a les versions impreses dels diaris.

L'estudi, titulat "Internet a Espanya", també indica que una quarta part dels ciutadans ha comprat a través d'internet en l'últim any, sobretot bitllets d'avió, hotels i entrades a espectacles. Aquesta xifra és un 7% superior a la de l'any passat. L'informe també diu que són els joves els que tenen més tendència a comprar per internet i a qui els costaria menys fer la compra a través de la xarxa. Una altra conclusió de l'estudi és que el sector de la publicitat a internet encara té un gran potencial de creixement a l'Estat. Es calcula que del 2008 al 2012 aquest sector creixerà en volum de negoci entre dos i tres mil milions d'euros.

Celebració arreu del món

El Dia Mundial d'Internet ha arribat a la quarta edició amb una agenda amb més de 450 activitats repartides entre 22 països de tot el món. L'objectiu d'aquest any és sensibilitzar sobre la importància de fer accessible a tothom l'ús d'internet i de les noves tecnologies, una realitat que cada cop és més present a casa nostra.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut