Barcelona

El govern estudia dur aigua en tren per evitar el transvasament del Segre

Ja està en marxa el projecte per dur aigua a l'àrea de Barcelona, i ara es podria fer en un altre mitjà de transport: el tren. El conseller de Medi Ambient, Francesc Baltasar, ha admès que el govern estudia aquesta possibilitat per evitar el transvasament del Segre. El mateix conseller ha revelat abans a Catalunya Ràdio que la proposta del Segre es va aparcar fins després de les eleccions generals i, de fet, TV3 ha sabut que fa un mes Medi Ambient en va encarregar les obres a dues constructores, tot i que ara el projecte està aturat. Una tercera via d'arribada de l'aigua seria allargar el minitransvasament de l'Ebre, per on passarien els excedents d'aigua dels regants. De moment, però, tant l'Agència Catalana de l'Aigua com els regants han rebutjat aquesta opció.

Actualitzat

Francesc Baltasar ha admès que "tot val en la lluita contra la sequera", de manera que la conselleria que dirigeix "està analitzant el transport per via ferroviària de més aportacions d'aigua". Renfe ja ha admès a Catalunya Ràdio que hi ha hagut contactes. Si no n'hi hagués prou amb l'aigua que arribaria en tren i en vaixell –que ha de venir de Tarragona, Carboneras (Almeria) i del sud de França-, aleshores l'executiu impulsaria "l'aportació temporal" del riu Segre.

El conseller ha remarcat que no vol fer aquesta obra i que "tant de bo no s'hagi de posar en marxa". Baltasar ha tornat a explicar que la mesura serà temporal i que "en cap cas" es posarà en perill el cabal ecològic del Segre.

Ho ha fet hores després d'haver provocat enrenou quan ha revelat que la proposta ve de fa mesos, però que es va decidir amb el govern espanyol ajornar-la fins després de les eleccions generals.

Les obres del transvasament es van encarregar fa un mes

Segons ha sabut TV3, fa un mes el Departament de Medi Ambient va encarregar les obres de la "captació" a dues constructores. Una d'aquestes empreses ja hauria treballat en les estacions de bombament i en l'electrificació. El projecte, però, està aturat des que divendres passat la vicepresidenta, María Teresa Fernández de la Vega, va tancar la porta a qualsevol transvasament de l'Ebre o els seus afluents.

Després dels vaixells, del tren i del Segre, una altra via per dur aigua és comprar-la als regants de l'Ebre que tinguin excedents i conduir-la fins a l'àrea de Barcelona allargant el minitransvasament de l'Ebre.

L'opció té el vistiplau del Col·legi d'Enginyers de Camins de Catalunya, però els regants ja se n'han desmarcat i, a més, l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) ha assegurat que "mai" no s'ha plantejat la possibilitat d'allargar el minitransvasament des de Cunit fins a Vilanova i la Geltrú. Així ho ha transmès el director de l'ACA, Manel Hernández, als membres de la Plataforma en Defensa de l'Ebre en una reunió a l'Ampolla.

D'altra banda, l'empresa Aigües Ter-Llobregat ha començat ja les obres per aprofitar l'aigua que es perd per l'escapament d'una canonada de Badalona. Els treballs consisteixen en instal·lar una altra canonada que capti l'aigua que es perd i la canalitzi fins a un dipòsit. Aquesta aigua s'utilitzarà deprés per regar parcs i jardins.

De totes aquestes alternatives en parlaran dilluns que ve el president de la Generalitat, José Montilla, i el de CiU, Artur Mas, en una cimera bilateral per afrontar mesures contra la sequera. Montilla i Mas s'han intercanviat retrets en la sessió de control d'aquest dimarts a la tarda al Parlament i s'han acusat mútuament de fer demagògia amb l'aigua, tot i que han afegit que estan disposats a col·laborar en aquesta qüestió.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut