Barcelona

Barcelona i Madrid ja estan connectades per l'AVE

Dotze anys després de l'inici del calvari de les obres, ha entrat en funcionament la línia del tren d'alta velocitat Barcelona-Madrid. A les sis del matí ha sortit el primer tren de la capital catalana, amb puntualitat, i s'ha plantat a Madrid en poc més de dues hores i mitja. El mateix ha passat en sentit invers. És més, els dos primers trens que han sortit de Barcelona han arribat a Madrid amb vuit minuts d'antelació sobre l'horari previst. Més de 12.000 persones han fet servir l'AVE Barcelona-Madrid el dia de la seva estrena. Això significa que gairebé el 90% de les places estaven plenes. A partir d'ara, són 17 trens d'alta velocitat per sentit els que enllaçaran cada dia les dues ciutats. L'estrena d'aquesta línia també permet que tres de les quatre capitals catalanes -Barcelona, Tarragona i Lleida- estiguin més a prop que mai.

Actualitzat

Normalitat i puntualitat defineixen l'entrada en funcionament del servei en la línia del tren d'alta velocitat Barcelona-Madrid. Des de les sis del matí, són diversos els combois que han sortit de les estacions de Sants, a la capital catalana, i d'Atocha, a la capital espanyola, i de moment no hi ha hagut cap incidència. Fins i tot els dos primers trens que han sortit de Barcelona han arribat a Madrid amb 8 minuts d'antelació sobre l'horari previst.

A les sis del matí és quan han sortit els primers trens de l'AVE. El primer comboi del tren de gran velocitat que ha sortit de Barcelona i que ha enllaçat directament amb la capital espanyola, ho ha fet amb 250 viatgers, i el que ha sortit de Madrid, amb 160. La velocitat màxima dels trens ha estat de 300 quilòmetres per hora, com a la línia Madrid-Sevilla, però en el futur serà de 350, mentre que la velocitat comercial mitjana se situa entre els 230 i els 240 quilòmetres per hora.

Els primers trens ja han fet el seu primer recorregut, però seran un total de 17 trens d'alta velocitat per sentit, vuit de directes des de Barcelona i nou des de Madrid, els que enllaçaran les dues ciutats cada dia fins a les nou del vespre. A més, alguns dels combois permetran la ràpida connexió entre tres de les quatre capitals catalanes: Barcelona, Tarragona i Lleida.

El primer viatge, que s'ha fet amb un model Siemens 103 de Renfe, ha fet un trajecte total de 659 quilòmetres.

Satisfets del servei

La companyia ferroviària s'ha mostrat satisfeta de com s'ha estrenat l'alta velocitat entre Barcelona i Madrid i considera que han començat amb bon peu per fer la competència a l'avió.

Els usuaris, la majoria gent de negocis i periodistes, s'han mostrat contents amb aquest servei i n'han destacat l'estalvi de temps i la comoditat. Amb tot, creuen que cal corregir diverses qüestions. Més enllà d'algun moviment brusc, consideren que és necessari més celeritat i atenció del personal del tren, i també han trobat a faltar endolls per a la classe turista. Això sí, als turistes se'ls ha ofert un bon esmorzar, que podien escollir entre dolç o salat.

Sense inauguració oficial

La posada en marxa de l'esperat AVE, però, no s'ha inaugurat oficialment. I és que els problemes que van sorgir a finals del 2007 en les obres a l'entrada de Barcelona van obligar a endarrerir la data d'inauguració anunciada pel president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, el passat 21 de desembre.

El secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, va insistir aquest dimarts que no s'inauguraria el nou tram i que encara no sap quan l'agafarà. Morlán es va acomiadar així de Barcelona, on es va traslladar arran dels esvorancs que van aparèixer a l'Hospitalet de Llobregat i que van fer aturar les obres, fins al punt que no es va poder complir la promesa del govern espanyol de fer arribar l'AVE a la capital catalana fa dos mesos. Amb la posada en servei, desapareix el Cecof, el Centre de Coordinació d'Operacions Ferroviàries.

Setze anys després de l'AVE Madrid-Sevilla

L'AVE ha arribat a Barcelona setze anys després de la inauguració de la primera línia d'alta velocitat de l'estat, la que connecta Madrid i Sevilla. Des d'aleshores, el projecte ha vist dates que mai no es van complir, inauguracions per trams, picabaralles polítiques i tot tipus d'imprevistos a les obres.

L'octubre del 2003 l'AVE va arribar a Lleida amb algunes deficiències i amb Francisco Álvarez-Cascos com a ministre. El tram fins al Camp de Tarragona es va estrenar el desembre del 2006, ja amb Magdalena Álvarez com a titular de Foment.
Fent la competència a l'avió

Renfe preveu que el nou AVE arribi als 6,1 milions de viatgers aquest any i als 7,8 el 2011, just un any abans de la data fixada per l'arribada de l'alta velocitat a la frontera francesa, que a partir d'ara serà l'assignatura pendent, si bé totes les mirades se centraran inicialment en el polèmic túnel de l'Eixample.

Per fer la competència al pont aeri, Renfe ofereix disset trajectes diaris, dels quals vuit són directes. En total, són 13.500 places diàries.

El tren permet connectar Barcelona i Madrid en dues hores i mitja, un temps molt superior a l'hora de vol que representa l'avió, però amb l'avantatge que l'AVE deixa la gent directament al mig de la ciutat, mentre que els avions s'han d'anar a buscar al Prat i a Barajas. Les aerolínies insisteixen, però, que l'avió ofereix moltes més freqüències en hora punta. D'entrada, mantenen les freqüències i preus, fins a veure com es comporta la demanda.

Pel que fa als preus, la forquilla és molt àmplia. Va dels 40,8 euros del bitllet senzill comprat per internet amb almenys dues setmanes d'antelació i que no és directe, fins als 245 de l'anada i tornada sense parades del Pont AVE, un bitllet obert de classe club amb el qual no cal fer reserva. La referència que pot prendre el consumidor mitjà, segons Renfe, supera per poc els 100 euros. Fins ara s'han venut 71.029 bitllets, el 48% dels quals per internet.

NOTÍCIES RELACIONADES
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut