Barcelona

L'oferta de Microsoft per aconseguir Yahoo! és una estratègia per parar els peus a Google

"Avui el mercat està cada dia més dominat per un sol jugador [Google] que està consolidant el seu domini a través d'adquisicions. Junts, Microsoft i Yahoo! poden oferir una alternativa creïble". Així de clar ho ha dit el director executiu de Microsoft, Steven Ballmer, parlant de l'oferta del gegant informàtic per aconseguir les accions de Yahoo!. L'objectiu: parar els peus a Google que, en pocs anys, s'està convertint en el principal actor de la xarxa. La guerra està declarada.

Actualitzat
La batalla per l'hegemonia
Microsoft vol reconduir el seu imperi. El domini que durant dècades ha exercit en el món de la informàtica se li està escapant de les mans, durant els últims anys, per l'entrada en escena de Google. Resulta peculiar que a la carta als accionistes, Steven Ballmer parli d'oferir "una alternativa creïble" quan Microsoft ha jugat, ben fort i durant molts anys, a eliminar qualsevol altra "alternativa" al seu omnipresent sistema operatiu.

El gegant de Redmond va aprofitar la seva hegemonia al mercat dels PC per ofegar Netscape, el primer navegador important amb què, a la dècada dels 90, començava a popularitzar internet. Les pràctiques de Microsoft -incorporant el seu Internet Explorer dins del sistema operatiu Windows, i trencant els estàndards d'internet- van ser denunciades com a competència deslleial. Les condemnes recents de la Unió Europea a Microsoft radiquen, en bona part, en aquests litigis i pràctiques que l'empresa de Bill Gates mai ha abandonat del tot.

Cap a la convergència digital
Microsoft ha dominat el mercat dels sistemes operatius durant dècades. Però ara, la companyia nord-americana veu que en el món de la informàtica, internet ja és més important que el mateix ordinador. Per això els gurus de la xarxa alerten, de fa temps, que l'única companyia que pot fer ombra a Microsoft és Google: una empresa que ha evolucionat des d'un cercador cap a un conglomerat de serveis que el converteixen ja en un dels epicentres de la xarxa. Utilitzar el correu electrònic o telèfon per internet, buscar mapes i carrers, o compartir imatges i vídeos, tot això i més es pot fer des de l'únic entorn de Google.

Casos precedents
L'estratègia de Microsoft, en aquest escenari, és aconseguir el control d'un dels líders d'internet i principal enemic del seu enemic número 1: Yahoo!. Va ser el primer gran directori d'internet i es va convertir en un dels referents del "nou estil empresarial" de les "punt com". No és la primera vegada que Microsoft opta per voler controlar les accions d'empreses que havien estat rivals històrics. Per exemple, va salvar Apple d'una fràgil situació econòmica, alhora que es garantia un "competidor" que l'alliberés de les constants denúncies de monopoli. Si ens fixem en el cas d'Apple i l'èxit aconseguit amb l'aval econòmic de l'home més ric del món, l'oferta de Microsoft sobre Yahoo! podria ser, doncs, una bona notícia per ls usuaris d'internet.

Un xoc de cultures empresarials
L'oferta de Microsoft, amb un preu per acció que supera en un 62% la cotització de Yahoo!, serà molt temptadora per al popular cercador, i un preu tan elevat fa pensar que Steven Ballmer no vol que se li escapi l'operació. Si la fusió, finalment, prospera, s'unirien dues visions empresarials molt divergents. El model de venda de llicències de programari no té res a veure amb els negocis en línia. En aquest sentit, la consolidada trajectòria de Yahoo! pel que fa als continguts i a la innovació a internet pot aportar molt a Microsoft. Però la batalla oberta amb Google és per un moviment que porta el món del programari a la xarxa. Un escenari força nou per al gegant de Redmond que, d'altra banda, ha lluitat sempre per ser creatiu.
Anar al contingut