Barcelona

El síndic demana informació sobre el projecte d'aules segregades per a nouvinguts

Mentre continua l'allau de crítiques a la decisió del conseller d'Educació, Ernest Maragall, d'obrir el curs que ve centres específics per acollir transitòriament alumnes immigrants nouvinguts, el síndic de Greuges ha decidit actuar d'ofici i ha demanat informació sobre aquest nou projecte, a més d'una valoració del funcionament del model, les aules d'acollida, i els seus resultats.

Actualitzat

El síndic de Greuges demana al Departament d'Educació informació sobre l'abast i les condicions amb què s'aplicarien els nous centres específics per atendre l'alumnat immigrant que s'incorpora una vegada ha començat el curs. Rafael Ribó vol saber "els motius que fonamenten l'adopció d'aquesta mesura", així com "la previsió de la creació d'aquests centres, on s'ubicacaran, quines característiques tindran -titulació dels professors, currículums impartits i alumnes afectats- i el temps d'estada previst abans que l'alumne s'incorpori als centres ordinaris". Segons el síndic, l'atenció de l'alumnat és una de les qüestions que més preocupen i per això està ultimant un informe extraordinari sobre la segregació escolar que presentarà al Parlament.


Mentrestant, el sindicat majoritari de mestres, la USTEC, creu que la mesura no està prou explicada ni en queden clares les motivacions i els suposats avantatges. Denuncien que els espais específics d'acollida no només no afavoreixen la integració, sinó que la dificulten i creen un doble procés d'integració. En aquest sentit, reclamen més inversió per a les aules d'acollida, una eina que consideren molt vàlida, i per a la formació dels mestres que hi treballen.


El Sindicat d'Estudiants ha afirmat que "agrupant i marginant els alumnes immigrants no s'aconseguirà que aprenguin més ràpid el català", i que establir amistats amb la resta d'alumnes és una altra eina bàsica per a la integració.

Per la seva banda, el Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans ha manifestat que la proposta del conseller Maragall té una intenció legítima, però que és clarament segregacionista, desigual i que provocarà un augment de guetos.

També es mostra contrària al projecte SOS Racisme, que opina que els espais d'acollida van en contra de les polítiques d'integració i es convertiran en un instrument de segregació ja que, entre altres coses, no permetran als alumnes nouvinguts entrar en contacte quotidià amb els alumnes catalans des del primer moment.

Des que va començar el curs, a les escoles catalanes s'hi han incorporat més de 2.500 alumnes. Atendre'ls i organitzar les classes suposa una dificultat per als centres que reben més nouvinguts. Els directors d'escoles han rebut de molt bon grat la idea d'acollir aquests nens en centres pensats només per als alumnes que arriben a mig curs, on se'ls donaria les primeres nocions de llengua i costums de la societat catalana. Entenen que és, d'alguna manera, el sistema d'integració més ràpid que es pot fer perquè es focalitza l'atenció personalitzada sobre l'alumne nouvingut.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut