Barcelona

Ja no es pot circular a més de 80 per hora a l'àrea metropolitana

Ja no es pot circular a més de 80 quilòmetres per carreteres i autopistes de la primera corona metropolitana. La mesura, que s'estén a 16 municipis del Barcelonès i el Baix Llobregat, s'integra en el pla de millora de qualitat de l'aire que ha projectat el govern. El primer mes serà d'adaptació i sensibilització, de manera que les primeres sancions no s'aplicaran fins a partir de l'1 de gener. L'administració pretén, amb aquesta mesura, reduir la contaminació a l'àrea de Barcelona. Però no tothom hi està d'acord.

Actualitzat

En les hores prèvies a l'aplicació de la mesura s'han canviat els senyals de trànsit a les vies afectades. Els senyals de velocitat màxima són ara de 80 quilòmetres per hora. Divuit radars fixos vigilaran que es compleixi la mesura, que, a grans trets, afectarà la C-32 i la C-31 al sud i al nord de Barcelona, i l'AP-2, la C-16 i la C-58 a l'interior. La regulació de la velocitat, però, s'ampliarà a més territori el gener del 2009. Aquesta segona fase, que establirà una velocitat variable, s'està acabant d'enllestir.

Partidaris i detractors

Davant la controvèrsia que hi ha al voltant de la mesura, el director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez Moya, ha insistit en els beneficis mediambientals, sanitaris i vials que representa. Pérez Moya també ha contradit els que diuen que a 80 no s'hi va mai i els ha contestat que "en 24 hores entren i surten de Barcelona 1 milió de cotxes, i l'hora punta representa només el 27%".

A petició de Televisió de Catalunya, experts de la Universitat Politècnica de Catalunya han estudiat la relació entre velocitat i consum de combustible. Els resultats conclouen que, reduint la velocitat de 120 a 80, el motor pot arribar a estalviar gairebé un 30% de combustible i, per tant, contamina menys. De fet, ciutats europees com Frankfurt, París o Viena ja fa temps que apliquen la mesura i han aconseguit rebaixar la contaminació. Però encara hi ha conductors catalans que dubten de l'eficàcia que pugui tenir.

Entitats com el RACC, però, defensen que el límit de velocitat no hauria de ser inamovible i que hauria de variar depenent de la congestió del trànsit.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut