Barcelona

Resignació i alguna queixa en la primera jornada del tall ferroviari més important fet mai a Catalunya

A partir d'aquest dijous, i fins al 27 d'agost, les vies que surten de l'estació de trens de Sants, a Barcelona, cap al sud estan inoperatives, amb l'excepció de les d'alta velocitat. Això farà que hi hagi alteracions en la majoria de línies de Renfe. El tall ferroviari -considerat el més gran que s'ha fet mai a Catalunya- suposa la modificació d'horaris i recorreguts de les línies de Rodalies i Regionals i es calcula que afectarà uns 150.000 usuaris al dia. La jornada s'ha viscut resignació i algunes queixes. Malgrat la presència d'informadors, alguns usuaris demanaven més dades. També s'ha viscut alguna incidència com trens que sortien abans de l'horari previst.

Actualitzat
La primera jornada de talls ferroviaris ha transcorregut amb normalitat i, de moment, no hi ha hagut cap incidència remarcable, tret d'alguns usuaris que demanen més informació i alguns trens que surten abans de l'horari previst.

Des de Renfe, s'ha assegurat que la valoració en general "és bona" i que els transbords entre Renfe i la resta de transports funcionen "raonablement bé", tot i que asseguren que cal mantenir l'atenció als usuaris durant tots aquests dies de tall ferroviari.

Quines obres s'estan fent?

Durant aquest 24 dies, a l'estació de Sants s'aprofitarà per fer millores en les infraestructures ampliant la via en placa i remodelant el traçat de part de les vies d'estacionament. Uns canvis que tenen com a objectiu millorar la seguretat i les prestacions.

L'última de les obres que es faran, serà la de cobertura de les vies a l'accés sud, que transformarà la zona en una rambla verda de 700 metres i posarà fi a la separació entre Sants i la Bordeta. Aquest projecte a més, també preveu millores d'accessibilitat com ara posar escales mecàniques, rampes i ascensors.

Quines són les principals afectacions?

Les obres de cobertura de les vies a Sants afecten tots els trens de Rodalies nord, a excepció de l'R1, del Maresme, que comença i acaba a l'estació de França. La connexió amb l'aeroport es farà amb autobús.

Pel que fa als trens regionals sud i els de l'R4, acabaran el recorregut a l'estació de l'Hospitalet. I a Bellvitge només hi arribaran els trens de la línia de Sant Vicenç de Calders per Vilanova.

D'aquesta manera, a partir d'aquest dijous, les estacions de Sants, l'Hospitalet i Bellvitge queden desconnectades fins al 27 d'agost i això farà que els trajectes s'allarguin entre 20 minuts i tres quarts d'hora com a conseqüència dels transbordaments.

Què haig de fer?

R1
(entre Maçanet i Molins de Rei per Mataró): començarà i acabarà el trajecte a l'estació de França. Venint del Maresme, per continuar el recorregut fins al centre de la ciutat es podrà agafar la línia R2 nord a l'estació de Clot-Aragó i continuar fins a Passeig de Gràcia i Sants; també es pot enllaçar amb el metro. Des de la banda del Baix Llobregat, cal agafar l'R4.

R2 nord (Maçanet fins a l'aeroport passant per Granollers Centre): aquesta línia arribarà fins a Sants. Per continuar fins a l'aeroport, els usuaris podran agafar un autobús llançadora cada 15 minuts. Hi haurà un servei de trens entre el Prat de Llobregat i l'aeroport de Barcelona.

R2 sud (Sant Vicenç de Calders fins a l'estació de França per Vilanova i la Geltrú): la línia iniciarà i acabarà recorregut a l'estació de Bellvitge, on els viatgers podran continuar el seu camí enllaçant amb els ferrocarrils de la Generalitat des de Gornal i fins a plaça Espanya.

R3 (Puigcerdà a l'Hospitalet de Llobregat passant per Vic): l'estació d'origen i final serà la de Sants perquè el tram entre l'estació barcelonina i l'Hospitalet de Llobregat estarà interromput.

R4 (de Sant Vicenç de Calders a Manresa per Vilafranca del Penedès): aquesta línia funcionarà entre Sant Vicenç de Calders i l'Hospitalet i entre Barcelona Sants i Manresa. Per continuar el trajecte, els passatgers podran agafar la línia 1 del metro a l'Hospitalet de Llobregat o la línia 5 a Cornellà Centre.

R7 (entre Cerdanyola Universitat i Sant Andreu Arenal): la freqüència serà d'un tren per hora i sentit.

Canvis als regionals


Els trens regionals de les línies R13, R14, R15 i R16 es desvien per Vilafranca del Penedès i acaben el recorregut a l'Hospitalet de Llobregat, on podran enllaçar amb el metro. La línia R12 acaba el trajecte a l'estació de Sants.

Llarga distància i l'AVE

Els trens de llarga distància amb origen o destinació a Barcelona mantenen la parada a l'estació de Sants, però es desvien per Vilafranca del Penedès i entraran pel nord. Això incrementarà el temps de trajecte en 45 minuts. L'AVE funcionarà normalment.

Esforç d'informació

Mentre durin els talls, Renfe recomana als usuaris que utilitzin el metro, l'autobús o els Ferrocarrils. Per pal·liar els trastorns als viatgers s'ha posat en marxa un pla alternatiu de transport (PAT) i s'ha muntat un dispositiu d'informació amb més de 300 informadors, 100 punts d'informació, tríptics i senyalització amb pintades que indicaran el trajecte alternatiu.

Els bitllets no integrats seran vàlids per a metro i FGC

A més, per facilitar la mobilitat dels viatgers, els tiquets de transports de Rodalies i els de trens regionals serviran per accedir a les estacions de metro de Rambla Just Oliveres, Cornellà Centre, Sants Estació, Passeig de Gràcia, Plaça Catalunya, Arc de Triomf, Clot, Sant Andreu, Barceloneta, Fabra i Puig i Sagrera. També a les de Gornal i Plaça Catalunya dels Ferrocarrils de la Generalitat.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut