janquim

Els usuaris d'Empire Avenue compren i venen els seus contactes

Es diu Empire Avenue i de moment no té gaires usuaris catalans, però s'estén amb força per tot el món. És una altra noció de xarxa social, una estranya barreja de moltes idees que coincideixen en un sol lloc a internet.

Actualitzat
D'una banda, actua com una xarxa social. Es tracta de registrar-s'hi, de fer contactes, de tenir anotades llistes de persones i de formar grups temàtics. Però és un joc que parteix de la socialització, com ho fan algunes propostes lúdiques basades en la geolocalització.

De fet, no pretén que l'usuari tingui contactes o amics, sinó que inverteix en altres usuaris comprant "accions" de la seva "marca digital". La cotització dependrà de l'activitat d'aquesta persona a les xarxes socials i si és més activa pujarà el seu valor, mentre que si es mostra menys participativa disminuirà.

Per aquesta raó, Empire Avenue requereix d'un enllaç entre aquesta estranya proposta i altres serveis com ara el Twitter, el Facebook, el Linkedin o espais com les galeries de fotografia de Flikr i els vídeos de YouTube.

Cartera de valors

El joc consisteix a tenir una bona cartera de valors, que permeti comprar i vendre per guanyar diners virtuals. Amb aquests diners virtuals es poden adquirir béns també virtuals i, des d'aquest punt de vista, té similituds amb aquesta família de jocs socials que a partir de l'adquisició de béns virtuals tard o d'hora demanen una despesa de diners de debò.

A més, cada vegada que algú compra accions d'un "valor" entra en contacte amb la persona que hi ha al darrere, de manera que és una mena de xarxa social que no pretén crear grups d'amistats, com el Facebook, ni tan sols d'amics i coneguts, com permet el Google+, sinó que convida a establir algun lligam amb desconeguts que, si de cas, són una "bona compra".

Una observació inicial posa al descobert que els catalans que hi ha en aquest joc encara són pocs. Una cerca amb les paraules adequades ho demostra. Però n'hi comença a haver. Es tracta sobretot de persones molt actives a les xarxes socials, professionals del màrqueting i experts en "socialmedia", la mena d'usuaris que volen provar les novetats quan encara tenen poc recorregut.

Mesura de la influència

Empire Avenue es troba en fase d'experimentació. Es va estrenar l'any 2010 però va ser la primavera passada quan es va estendre a partir d'invitacions regalades per diversos mitjans especialitzats.

És un joc que adopta la forma d'una xarxa social i al mateix temps és un procediment per mesurar el "valor" de cadascú a partir de la seva activitat en aquests entorns, com ja fan altres eines que ofereixen un indicador de la influència que aquesta activitat personal pot tenir, com seria el cas de Klout.

És molt difícil predir quin èxit pugui arribar a assolir una idea com aquesta però la seva existència confirma que les xarxes socials ja s'han convertit en el punt de confluència on es troben les empreses i les persones. No és casual que ja s'hagi creat una manera ràpida per obrir botigues al Facebook, potser aquest sigui l'anunci d'un camí que aviat seguirà tothom. De moment és una empresa catalana, Cink, la que posa en marxa SocialBuy.

Xarxes o serveis

I és també un català, el consultor Genís Roca, l'autor d'una proposta conceptual que situa les xarxes socials en un terreny molt més ferm. En un apunt del seu blog, Roca suggereix que s'empri el terme "servei", ja que en la seva opinió "el que avui coneixem com a "xarxes socials" respon a quatre tipus de servei", a partir de la idea de compartir i col·laborar. Roca assenyala que aquests grups serien els directoris de contactes, els espais de conversa, els entorns de continguts compartits i els models de treball col·laboratiu.

En el mateix text, destaca que Facebook i Google+ són "els Rolls Royce del sector" però la fortalesa d'aquests gegants de la relació social a internet no evita que sorgeixin moltes altres xarxes, locals i especialitzades, que miren de trobar el seu nínxol de supervivència.

La irrupció de jocs mixtos com Empire Avenue, que ja té entrada a la Viquipèdia, fa veure que internet és per damunt de tot social i posa de relleu que les persones que són molt actives tenen un "valor digital" en funció d'aquesta activitat. Potser l'experiment no vagi gaire més enllà, encara queda temps per emetre judicis, però les idees que posa sobre la taula no desapareixeran. A més d'entretenir els usuaris, amb un joc de cotitzacions i carteres de valors socials, Empire Avenue subratlla els trets més notables de l'ús d'internet i potser dóna pistes sobre la direcció que emprèn el món digital.



Anar al contingut