janquim

Les empreses ja saben què volen fer a les xarxes socials: vendre

Les empreses s'aboquen a les xarxes socials amb la confiança que n'obtindran alguna cosa més que un grup de fans. Potser quan va començar aquesta voràgine només hi anaven a cercar "amics" però ara ja saben que es tracta d'estar ben a prop del client i de vendre.

Actualitzat
Aquest és si més no l'ànim que s'ha pogut copsar a la jornada d'avui al congrés BDigital, que s'ha tancat amb una aproximació cap a les xarxes socials i el seu paper. La Caixa, per exemple, ho té molt clar: "Si els clients són a les xarxes socials", ha dit César Cundari, "és on hem de ser nosaltres".

Aquesta entitat financera considera les xarxes socials com un canal propi, pretén ser a les més importants i no pensen canviar de rumb, encara que el mateix Cundari ha admès en veu alta que la rendibilitat és encara "misteriosa".

A la xarxa, hi ha experiències molt orientades a aquesta vocació. Privalia, com ha recordat avui Santiago Rodríguez, és al Facebook i altres llocs amb la finalitat de captar persones que després vagin al seu web, que és on tenen lloc les vendes.

Però potser aviat no caldrà fer tots aquests passos. Cink, una empresa nascuda a Barcelona que en els darrers mesos ha viscut un canvi important en el seu equip, s'ha anat decantant des de la seva vocació inicial d'oferir serveis específics per a empreses que volen ser a les xarxes i ara han fet un pas endavant amb una proposta singular.

Ha sigut en el marc d'aquest congrés que Sergio Cortés ha volgut presentar Overence, una eina que s'enfoca del tot cap a tot allò que una empresa pot voler a les xarxes socials, començant per vendre. Ja se sabia que l'objectiu d'una empresa és vendre productes o serveis però feia l'efecte que tothom havia dissimulat durant un temps. Avui, per fi, els assistents al BDigital han tingut una mostra rotunda de l'assumpció d'aquesta realitat. A les xarxes socials, les empreses hi volen fer el mateix de sempre, però molt millor.

És clar que no tot són visions idealitzades. Jaume Ferrer, d'ITNEt, no ha dubtat a comparar aquest entorn, sempre de bon humor i amb sarcasme, amb Corea del Nord. Ho ha fet en una taula on el debat ha substituït els habituals monòlegs esgotadors gràcies a les preguntes que el moderador ha sabut llançar amb un somriure provocador. Com que Genís Roca assumia aquest paper, per donar a la primera taula del matí un ritme apassionant, algú agosarat com Ferrer ha deixat anar les seves reflexions àcides després de recordar que el Facebook, amb prop de 700 milions de comptes oberts arreu del món, assaja amb una moneda pròpia. Per això, Ferrer ha anticipat que un dia no gaire llunyà tindrà valor de canvi amb les divises reals com l'euro i el dòlar.

Identitat

Ara bé, què hi fan les persones a les xarxes socials? Des d'entretenir-se fins a treballar, com han posat sobre la taula des de Zincro, que el segon dia del congrés recollia un dels premis a la innovació digital. Aquesta eina pretén enllaçar la vida a les xarxes socials amb les necessitats professionals en una intranet d'empresa. Saben que no són l'única oferta del mercat però la seva manera de treballar els ha garantit progressos importants. Avui mateix obrien una oficina al Brasil

Segons Alejandro Jaimes Larrarte, investigador sènior de Yahoo, és gairebé impossible. "No tenim una sola identitat sinó diverses". I aquest lema val tant per a la vida de cada dia com per a la vida virtualitzada a les xarxes socials.

Estranyament, ha volgut sostenir que els prop de 680 milions d'usuaris de Yahoo sí que són reals però l'únic argument que ha aixecat era la dificultat. "Les persones amb més experiència segurament ja saben com gestionar més d'una identitat".

Hi ha estat d'acord Peter Crosby, de Viadeo, que ha reconegut que totes les persones tenen múltiples identitats parcials: la professional, la domèstica, l'íntima... No és tan estrany que també pretenguin una certa diversitat en la seva transfiguració en bits. Per això, ha aconsellat ser a tot arreu. Cal ser a diverses xarxes per donar espai a cadascuna de les personalitats que formen una identitat.

Procediment

Un altre debat és el procediment. Què han de fer les empreses? Externalitzar aquests serveis a una empresa experta o formar la seva gent perquè sàpiguen parlar amb els clients també mitjançant internet? La resposta majoritària és l'aposta per l'adopció dels nous hàbits de conversa des de dins. Si una empresa no incorpora al seu comportament natural l'establiment d'aquesta relació digitalitzada amb els clients estarà perdent oportunitats, com ha volgut recordar Christopher Moser, de MySpace.

De vegades la gestió és complicada. Quan un responsable de la presència a les xarxes de la Creu Roja va comentar al Twitter d'aquesta organització que sortia a prendre una canya hi va haver un rebombori. Però l'organització va saber reaccionar. La seva experiència consisteix a tractar amb catàstrofes mundials i un parell de cerveses no tenen pas aquesta dimensió.

Continua llegint...

Anar al contingut