Sara Grimal i Alonso Carnicer / Sant Pere de Ribes

L'autòdrom de Terramar es podria convertir en un parc temàtic de l'automòbil

Una cursa de Fórmula 1 com la que es disputa aquest cap de setmana a Montmeló congrega milers de persones i genera molt negoci. El que no tothom sap és que la passió per l'automobilisme a Catalunya ve de molt temps enrere. Fa gairebé 90 anys es va crear a Sant Pere de Ribes, al Garraf, l'autòdrom de Terramar, el primer circuit tancat d'automobilisme d'Espanya, on es va córrer el primer Gran Premi d'Espanya el 1923. Aquest circuit ha arribat als nostres dies gairebé intacte. És un oval de 2 quilòmetres de llarg amb uns peralts espectaculars, que es pot observar des de l'aire. Els propietaris volen recuperar-lo, no per a la competició sinó per convertir-lo en un parc temàtic dedicat al món del motor i atreure-hi els apassionats del cotxe clàssic i modern.

Actualitzat
Any 1923. Ja hi havia 10.000 vehicles amb matrícula de Barcelona i l'automobilisme atreia masses. Les curses es feien en circuits de carretera, com el de Vilafranca del Penedès, on es va córrer el tercer Gran Premi de la Penya Rhin, una de les entitats que van impulsar l'esport del motor a Catalunya. L'èxit de públic va suggerir una idea agosarada: crear un circuit internacional permanent.

En només 300 dies es va construir l'autòdrom de Terramar al terme de Sant Pere de Ribes. Amb una pista de formigó de dos quilòmetres, va ser el primer circuit d'Espanya, amb un cost de 4 milions de pessetes de l'època. Va ser iniciativa de Francesc Armengol i els altres promotors de la urbanització Terramar de Sitges.

"Ells s'il·luminen a partir dels tres circuits que hi havia abans, que eren Monza, que s'estava fent; Brooklands, que era el primer que es va fer, i Indianapolis. Intenten donar-li un concepte d'espectacle, per això diuen que és el circuit més emocionant del món, perquè van donar peralts importantíssims de fins a 90 graus en la punta màxima", explica Salvador Mora.

La inauguració, amb el Gran Premi d'Espanya de 1923, atreu multituds. Es parla de 30.000 assistents, i es munta un gran dispositiu logístic i de seguretat per evitar embussos a les carreteres i els accessos.

Poc després, al maig de 1924, Alfons XIII i el general Primo de Rivera visiten l'autòdrom. Presencien les curses de motos de diverses cilindrades. I dels autocicles, que atreuen l'interès del rei. Però tot i l'èxit inicial, el circuit arrossegava grans deutes. "L'endemà de la inauguració de l'autòdrom oficial, un dels creditors va embargar l'entrada. I amb això no van poder pagar el Gran Premi. Lògicament va tenir la penalització de no poder muntar nous grans premis internacionals", recorda Mora.

Malgrat la fi de les curses oficials, l'espectacularitat del circuit permetia organitzar tota mena d'esdeveniments esportius com els que durant uns quants anys va organitzar el comte polonès Edgar Morawitz. Combinaven les curses amb exhibicions aèries, i sovint competicions entre cotxes, motos i avions. Però tot va acabar amb la Guerra Civil. Després, en noves mans, la finca va acollir una granja avícola industrial. I l'explotació agrària amb arbres fruiters que es manté en la actualitat. Però la pista es va conservar intacta.

"És l'únic circuit al món que s'ha conservat íntegrament verge amb tots els seus elements. La infraestructura, passos subterranis, pàdocs, cantines, graderies. Nosaltres què pretenem assolir? Un 'village' d'intencionalitat automobilística, clàssica o moderna: el que volem portar és el motor", valora el promotor de Terramar de Sitges.

A l'autòdrom de Terramar hi ha una torre del segle XIV i una masia dels segles XVII i XVIII, i tota la infraestructura del circuit dels anys vint: la graderia, els pàdocs i altres edificis originaris. Els propietaris volen aprofitar el singular patrimoni del circuit i el seu entorn per fer-hi un parc temàtic dedicat al món del cotxe clàssic i modern, amb espais d'exhibició de col·leccions d'automòbils, hotel, restaurants i usos comercials complementaris. Volen que els visitants puguin experimentar les sensacions d'un circuit clàssic i acostar-se als vehicles del que permet el món ja molt tecnificat de la Fórmula 1.

Mora considera que "els circuits actuals han deixat de ser humans, la gent no es pot aproximar a la màquina, al motor. Nosaltres entenem que aquí hi ha un espai molt maco, humà, obert, en què la gent pugui gaudir de tot aquest ambient, amb una estada de diumenge, una estada familiar".

Ara s'elabora el projecte de "village" i es busquen inversions públiques i privades per tirar-lo endavant. De moment s'hi organitzen visites guiades i trobades de motor que permeten explorar la pista i descobrir les emocions d'un circuit únic en el món.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut