Conduir amb l'aire condicionat engegat, per exemple, fa que respirem nivells elevats de carboni negre.
Conduir amb l'aire condicionat engegat, per exemple, fa que respirem nivells elevats de carboni negre.
Barcelona

Barcelona registra nivells de "carboni negre" perjudicials per a la salut

Amb la contaminació a Barcelona a nivells màxims, un equip del programa "El medi ambient" s'ha fixat en l'anomenat "carboni negre". S'han passejat per la capital catalana amb un aparell que en mesura les concentracions i s'han trobat diferències notables en funció de la zona. En alguns punts, els nivell inhalats de carboni negre són elevats i perjudicials per a la salut. La setmana passada la Fiscalia de Medi Ambient de Barcelona va obrir una investigació en què va demanar a la Generalitat que li trametés un informe sobre la contaminació de l'aire a Barcelona i la seva àrea metropolitana per comprovar si supera els límits màxims permesos.

Actualitzat
Investigadors de l'Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua del CSIC utilitzen des de fa uns quants mesos un petit aparell portàtil per mesurar la concentració de l'anomenat "carboni negre". El carboni negre s'emet en la crema de combustibles fòssils, i a les ciutats la font principal en són els vehicles, sobretot els dièsel. Aquestes mesures puntuals serveixen per indicar el risc en situacions concretes.

A Barcelona, les diferències que trobem són notables. Conduir amb l'aire condicionat, per exemple, fa que respirem nivells elevats de carboni negre a causa de les elevades emissions que genera. Però en zones de vianants o en llocs on estem apartats del trànsit, les concentracions baixen de forma important.

El carboni negre està format de partícules molt fines que poden penetrar fins als alvèols pulmonars i provocar seriosos problemes de salut.

Andrés Alastuey, de l'Institut de Ciències de la Terra Jaume Almera, considera "obvi" que la gent que passa el dia al volant "està sotmesa a valors més pronunciats que aquella població que es manté lluny d'exposar-se a les zones transitades". Alastuey reconeix que "probablement" aquests valors "no siguin gaire recomanables des del punt de vista de la salut".

En la situació actual cal buscar solucions i sembla que només n'hi ha dues de viables: instal·lar filtres més fins als vehicles o reduir la quantitat dels que circulen.


Anar al contingut