Madrid

Els editors espanyols preveuen l'explosió del llibre digital pel 2012

L'edició digital a Espanya evoluciona però encara es troba en una fase molt inicial i els mateixos empresaris del sector no preveuen una explosió real d'aquest mercat fins a l'any 2012. Això és el que es desprèn, si més no, de l'última enquesta sobre el llibre digital que la Federació de Gremis d'Editors d'Espanya ha fet per segon any i que s'ha fet pública aquesta setmana.

Actualitzat
El 75% de les editorials que han participat a l'enquesta ja disposen d'un projecte digital i durant aquest any ja tenen prevista la digitalització de continguts i la seva distribució. El tipus de llibre que més àmpliament s'introdueix en el món digital és el còmic (el 94% de les editorials té projecte digital en curs), enfront d'altres com la literatura infantil i juvenil o les ciències socials i humanes, en què una de cada cinc editorials diu que no té prevista cap iniciativa.

L'informe que han elaborat a partir de l'enquesta assegura que els darrers anys han sigut d'estabilitat però es preveu "un important desenvolupament de l'oferta digital al llarg del 2011" que ha de tenir efectes visibles l'any següent.

Tant és així que s'afirma que hi ha "una disminució molt notable de la incertesa en les decisions editorials, comercials i tècniques". Per aquest any i el següent, les editorials enquestades semblen tenir plans més definits en assumptes com els formats, els entorns de lectura, els canals de distribució i venda o la política comercial.

Impacte en el catàleg

Al final del 2010, l'oferta digital era limitada (prop de la meitat de les editorials ni tan sols comercialitzava un 5% del seu fons en versió digital). Durant el 2011, l'activitat de digitalització serà notablement superior (es duplica el nombre d'editorials que comercialitzarà entre el 10% i el 50% del fons en versió digital), però l'impacte més gran de la digitalització es percebrà en el mercat en el 2012, en què una quarta part de les editorials espera comercialitzar en versió digital més de la meitat del seu catàleg.

Les matèries en què es disposarà de més obres del fons en versió digital seran dret i ciències econòmiques, divulgació general, el llibre cientificotècnic i universitari i per fi la literatura, que queda al final de la llista. En aquestes àrees, prop del 40% del catàleg, com a mitjana, estarà disponible en versió digital durant el 2012.

Novetats

L'oferta de la novetat en format digital ha estat molt limitada el 2009 i el 2010, com reconeix el mateix informe, tot i que ha estat més elevada aquest últim any. A diferència dels anys anteriors, durant el 2011 l'impacte del digital en la novetat creixerà més de pressa que a la resta del catàleg, tot i que la diferència serà encara escassa. L'any entrant, un terç de les editorials comercialitzarà en versió digital més de la meitat de les novetats.

Obra digital

Les editorials es proposen crear aquest tipus de producte, encara que el seu impacte en el catàleg és limitat. En dos anys, la creació d'obra exclusivament en versió digital només representarà, com a màxim, el 8% del catàleg , encara que es dupliqui respecte dels anys anteriors.

També es preveu un enriquiment de l'oferta amb elements multimèdia, sobretot en obres de caràcter enciclopèdic i en els còmics.

La venda d'obra fragmentada (per exemple, per capítols) no ha tingut fins ara una presència significativa en el mercat del llibre digital (excepte en àrees com dret), però gairebé la meitat de les editorials es planteja aquesta possibilitat a partir d'aquest any. Les matèries en què serà més habitual trobar al mercat productes d'aquest tipus són dret i ciències econòmiques, els diccionaris i les enciclopèdies, el llibre científicotècnic i l'acadèmic, a més del llibre de text no universitari i els còmics.

Formats i preus

Pel que fa als formats, el creixement més important l'ha experimentat el format ePub (un 33% més) i comparteix protagonisme amb el PDF, que a partir del 2012 començarà a decréixer. Aquest any i el següent, més del 70% de les editorials emprarà tots dos formats. Per la seva banda, Mobipocket -tant el format genèric com el que és específic per a Kindle- duplica la seva presència amb relació a l'any anterior, però només el farà servir el 15% de les editorials.

Els formats per a pissarra digital també duplicaran la seva presència, però com és obvi només afecten les editorials de llibre de text no universitari.

L'informe també preveu un ús dels e-lectors per damunt dels ordinadors, encara que no s'avalua la presència de les tauletes com l'iPad.

Els grans grups editorials opten per la distribució de continguts digitals per mitjà de plataformes conjuntes amb altres editorials i per la comercialització a les llibreries. Consideren també la venda directa des del web de l'editorial (una opció que apareixia com a descartada a l'enquesta de l'any 2009).

En les editorials més petites, la venda s'ha de fer preferentment en plataformes comercials genèriques.

Els preus mantindran encara diferència entre l'obra impresa i la digital. Es creu que rondarà el 30%, i una quarta part dels enquestats creu que es podria arribar al 50%.
Anar al contingut